21 kwietnia 2010

Początki z OSGi oraz Javarsovia 2010 z Clojure?

Dobrze mieć szerokie znajomości technologiczne (osobowe i te związane bezpośrednio z samymi produktami), kiedy idzie o stawkę bycia na bieżąco, a zarządzanie czasem nie należy do największych atutów. Tak się też stało z OSGi 4.2, kiedy miałem możliwość lektury świeżo wydanych specyfikacji z serii OSGi Service Platform Release 4 Version 4.2, aby mieć całościowy pogląd na sprawy na potrzeby konferencji 4Developers w Poznaniu (wpis OSGi Service Platform Release 4 Version 4.2 Enterprise Specification wydane, jak i moja prezentacja na 4Developers) i tak też było wczoraj, kiedy zostałem zapytany o...Apache Felix Karaf:

12:26:27 PM Nieznajomy... siema
12:31:54 PM halo tam
12:32:14 PM Jacek.Laskows... cześć
12:32:16 PM co tam?
12:33:06 PM Nieznajomy... miałeś może kiedyś do czynienia z Apache Felix Karaf?
12:34:26 PM Jacek.Laskows... tak
12:34:34 PM OSGi
12:34:46 PM a co Ciebie zainteresowało w nim?!
12:34:48 PM Nieznajomy... tak
12:34:50 PM Jacek.Laskows... to za nisko dla Ciebie
12:34:58 PM prawie jak assembler
12:35:03 PM a ty na poziomie przeglądarki :)
12:35:19 PM Nieznajomy... hehe
12:35:19 PM no bez przesady :)
12:35:25 PM raz tak raz tak
12:35:49 PM wiesz jak to integrować z ecplipsem?
12:36:00 PM Jacek.Laskows... a do czego zmierzasz?
12:36:07 PM bo w Eclipse masz Equinox
12:36:11 PM a to prawie to samo
12:36:30 PM Nieznajomy... chciałbym na początek jakieś hallo word napisać
12:36:35 PM Jacek.Laskows... ach
12:36:37 PM a to proste
12:36:40 PM czekaj...
12:36:50 PM Nieznajomy... czytam na ten temat ale niewiele jest...
12:37:08 PM Jacek.Laskows... http://www.jaceklaskowski.pl/wiki/Tworzenie_pakiet%C3%B3w_OSGi_z_Apache_Maven_2
12:37:23 PM i kilka innych w kategorii OSGi
12:37:25 PM u mnie
12:38:13 PM Nieznajomy... no właśnie tam pamiętałem że o Mavenie wykłady dawałeś dla studentów kiedyś :)
12:38:40 PM Jacek.Laskows... możesz prosto utworzyć pakunek (bundle) w Eclipse
12:38:44 PM gdzieś u mnie na blogu o tym było
12:38:45 PM momento
12:39:25 PM Nieznajomy... bo zacząłem czytać jakieś manuale ale one są tak pisane że sie odechciewa dalej czytać...
12:39:38 PM Jacek.Laskows... zatem zróbmy tak
12:39:48 PM Ty mi napiszesz, co chcesz osiągnąć - efekt końcowy
12:40:09 PM Nieznajomy... końcowego jeszcze nie znam
12:40:26 PM na początek uruchomić to w Ecplipse
12:40:57 PM jakieś coś prostego... np coś co odczyta ruch na sockecie
12:41:36 PM może byc?
12:48:11 PM Jacek.Laskows... pisz na priv
12:48:15 PM opisz wszystko
12:48:19 PM i daj mi trochę czasu
12:48:29 PM powinienem znaleźć trochę czasu w nadchodzących dniach
12:50:14 PM Nieznajomy... no ok, a tymczasem od czego sugerujesz mi zacząć
12:50:30 PM bede potrzebować M2 w Ecplipse?
... // tu mnie trochę wyrwało z dyskusji...
2:11:49 PM Jacek.Laskows... http://jlaskowski.blogspot.com/2009/10/tworzenie-pakunkow-osgi-w-eclipse-ide.html


A dalej już telefonicznie, bo czułem, że zaczęliśmy tracić grunt pod nogami z nawałem technologii i brakiem zrozumienia potrzeb. Po kilku minutach, zaproponowałem następujące kroki, które należy wykonać, aby przejść przez początkowe niezrozumienie OSGi i przejść na poziom bardziej zaawansowany Apache Felix Karaf.
  1. Lektura wpisu wyżej - Eclipse IDE w roli wspierającego budowanie pakunków OSGi
  2. Stworzenie aplikacji do nasłuchiwania na porcie.
  3. ZOSGifikowanie aplikacji z punktu 2.
  4. Uruchomienie na Apache Felix.
  5. Uruchomienie na Apache Felix Karaf.
  6. IMPREZKA
Coś jeszcze? Zamierzam jego poczynania spisywać na bieżąco, aby przy kolejnej tego typu dyskusji mieć wszystko w jednym miejscu. Jak się podoba? Uwagi mile widziane.

A w kontekście Javarsovii, to po mojej prośbie o wystąpienie z Clojure w roli głównej dostałem wiadomość do skrzynki od Daniela Janusa, że będzie, ale...

Nie jestem pewien, jaki poziom szczegółowości byłby dobry. Czy coś ogólnego, jak "Clojure i jego wykorzystanie w praktyce", czy szczegółowego jak "Dwa światy: szybkie i bezbolesne budowanie aplikacji Swingowej w Clojure" lub "O frameworkach webowych w Clojure"? Raczej wprowadzenie, czy raczej coś praktycznego z krótkim wprowadzeniem? Jaki poziom znajomości tematu zakładać u słuchaczy?

pozdrawiam,
Daniel


Możecie mi doradzić, co odpowiedzieć? Ja jestem za wszystkimi trzema, ale gdybym miał wybierać ten jeden, to pewnie postawiłbym na "Dwa światy: szybkie i bezbolesne budowanie aplikacji Swingowej w Clojure". A jak u Was z wyborem? Piszcie, aby być usłyszanymi. Sama konferencja Javarsovia 2010 jest całkowicie bezpłatna, ale szkoda byłoby zmarnować sobotę na odsiedzenie na prezentacji, która nie odpowiadałaby naszym oczekiwaniom. Mając Daniela możemy spędzić go bardzo poznawczo i...pod nasze dyktando! :)

5 komentarzy:

  1. Jacku, zastanów się czy nie warto posłuchać np. o Compojure (http://compojure.org/). Bardzo ciekawie się zapowiada i może zamast słuchać o swingu, warto czegoś nowego liznąć?

    OdpowiedzUsuń
  2. i oczywiście chętnie uwzględnię inne propozycje tematów -- te mi przyszły do głowy ad hoc. A Compojure jest faktycznie miły, zwłaszcza że przeszedł ostatnio sporo odchudzających przeróbek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja podobnie jak Jacek. Z zaprezentowanych trzech chyba najlepiej byłoby zobaczyć jak to pożenić z Javą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Im więcej Clojure tym lepiej, niech będzie wszystko. A ja się mogę dorzucić ze Scala. Ostatnio flamy lecą w blogosferze na temat Scala-Clojure.

    OdpowiedzUsuń
  5. W kontekście Javarsovii. Tak sobie myślę, że skłaniałbym się, do zdania, że na konferencjach (o ile tematem nie jest coś mocno specyficznego/zaawansowanego lub świeżego) oczekuję raczej prezentacji o wyższym poziomie szczegółowości czy zaawansowania (zostawiając "niższe" pole do popisu na JUGu). Oczywiście, miło jest jeśli prezentacja taka daje szansę jakiegoś "zaczepienia" dla osób nie bardzo obytych z danym tematem. Stąd bardziej mi odpowiadają dwie ostatnie propozycje, a, że Swing jest mi lepiej znany niż kontrpropozycja, to chyba wybrałbym środkową, czyli dwa światy.

    OdpowiedzUsuń