27 października 2007

Relacja z Java Developers Day 2007 w Krakowie

Już rano mnie ścisnęło, kiedy nie było wątpliwości, że tyle materiału (a w tym i przykładów), ile planowałem pokazać na mojej prezentacji Tworzenie aplikacji Java EE 5 z Apache Geronimo 2 podczas krakowskiej konferencji Java Developers Day 2007 jest niemożliwe w 45 minut. Najgorsze było to, że nie wiedziałem, co powinienem wyrzucić, co jest niepotrzebne, aby ostatecznie utrzymać czas. Dodatkowo, aby podnieść rangę owych 45 minut, o 20:00 miałem pociąg powrotny do Warszawy, więc koniec prezentacji - 19:15 - musiał być utrzymany. I był, ale jak można przeczytać w komentarzach, było ciekawie, ale zdecydowanie za krótko. I faktycznie, samemu odczułem brak czasu i mimo, że mogłem zaoszczędzić 10-15 minut, to i tak nie pokazałbym NetBeans IDE 6.0 z Apache Geronimo 2 i przykładu z MDB, JPA i JTA jak i kolejnego z JAX-WS 2.0. Na szczęście, nie traciłem czasu na niepotrzebne uruchamianie oprogramowania (wszystko miałem już uruchomione), jak i budowanie aplikacji, itp. Oprogramowanie działało bez zarzutów, a wierzę, że nie były to trywialne przykłady.

Pierwszy przykład był prezentacją JSF 1.2 na Apache Geronimo (w wykonaniu Apache MyFaces) z pomocą Eclipse IDE 3.3.1 z wtyczką Geronimo. Prosta aplikacja, więc poszło gładko. Geronimo i Eclipse spisali się znakomicie. Przez moment wzbudziłem falę śmiechu, kiedy to z pewną miną poprawnego uruchomienia aplikacji pojawił się wyjątek java.lang.RuntimeException: FacesContext not found.


Nie straciłem jednak rezonu, planując jego wystąpienie świadomie, który wynika nie z niepoprawnego działania Geronimo, ale z wykonania aplikacji JSF bez zainicjowanego kontekstu jsf (brak uruchomienia FacesServlet). Nie byłem nim wcale zdziwiony (ururchomienie aplikacji poprzez adres zawierający /faces/ było rozwiązaniem). Wtedy zapytałem o znajomość JSF i...dopiero teraz faktycznie byłem zdumiony. Na moje pytanie bodajże 3-5 osób podniosło rękę (!) Zrozumiałem wtedy, że to co bawi jednych nie musi innych (ciekawe ile osób wyszło przekonanych o planowanym błędzie). Drugi raz, zdumiała mnie przytłaczająca popularność Eclipse IDE jako środowiska programistycznego (podniesione ręce po pytaniu o użycie NetBeans IDE były ledwie zauważalne, mniej niż użytkowników vi (!)).

Tutaj warto wspomnieć o liczbie uczestników podczas konferencji. Niektórzy mówili o 300 osobach. I to mogło być prawdą. Podczas mojej, kończącej konferencję, prezentacji pobieżne moje szacunki wskazywały na circa 150-200 osób (zdjęcie poniżej było robione na prędce zaraz po zakończeniu mojej prezentacji).


Udało mi się zaprezentować dwa przykłady (z zaplanowanych 3-ech) - Utworzenie aplikacji internetowej z JSF 1.2 oraz Ziarno sterowane komunikatami (MDB) z klientem zdalnym. Oba opisane są w moich artykułach Tworzenie aplikacji z JavaServer Faces, Apache Maven i Apache Geronimo oraz Uruchomienie ziarna MDB w Apache Geronimo. Niezaprezentowany przykład Ziarno MDB z JPA w trybie JTA niedługo zostanie zaprezentowany w postaci artykułu.

A tak ogólnie o konferencji, to możnaby napisać wyłącznie w samych superlatywach. Jedzenie było i to pierwsza klasa (akurat przyjechałem do Krakowa na porę obiadową). Napoje dostępne przez całą konferencję. Sala, nagłośnienie, asysta na 6+. Brakowało jedynie równoległych paneli, co mogłoby wpłynąć na zwiększenie czasu na prezentacje z 45 minut do powiedzmy 1,5 godziny (oczywiście mogłoby to zależeć od samych prelegentów i dla mnie 1,5 godziny byłoby odpowiednie). Wszystkie prezentacje były nagrywane i nie mogę doczekać się filmu z mojej (planuję usprawnienia i materiał filmowy będzie idealny, aby podnieść swój warsztat prezenterski).

Nie mógłbym nie wspomnieć o wizycie Billa Burke z Red Hat/JBoss. Tym bardziej mnie wizyta ucieszyła, że właśnie niedawno przeczytałem jego książkę Enterprise JavaBeans 3.0, która napisana jest bardzo ciekawie i z polotem. Widać, że autor - Bill Burke - wiedział o czym pisze, a jeśli by dodać do tego, że Bill jest weteranem Java EE i współautorem JBoss AS, to wiadomo, skąd to rozeznanie tematu. Oczywiście, nie każdy inżynier to dobry autor książki, jednakże w jego przypadku połączenie tych dwóch ról wypadło znakomicie. Gratulacje Bill za wspaniałą książkę! W Bibliotece Warszawskiego JUGa mamy tę pozycję, więc zabrałem ją, aby prosić o dedykację Billa. Dziękuję Tomkowi (szimano) za pomoc w realizacji planu - książka została podpisana przez Billa (i może w ten sposób zaintryguje innych grupowiczów do jej lektury i recenzji).

Inne spojrzenie na konferencję JDD07 można znaleźć na stronie Inicjatywy IT w Krakowie - Rozpoczął się Java Developers Day (koszulki nie umknęły autorowi ;-)).

Zapraszam na warsztaty javowe Warsjava 2007 organizowane przez grupę Warszawa JUG, na której z pewnością nie zabraknie wiele ciekaw(sz)ych prezentacji. Będzie technicznie do bólu. To już niedługo, bo 17 listopada 2007 w Warszawie. Wstęp wolny!

Prezentacja z konferencji Java Developers Day 2007 w Krakowie: Tworzenie aplikacji Java EE 5 z Apache Geronimo 2.