16 marca 2009

Próba sił z podcastami

A co tam, skoro czytają, to może zechcą i posłuchać?! ;-) Grzegorz Duda jako jeden z pierwszych, znanych mi członków polskiej społeczności javowej zabrał się za wydawanie podcastów w serii Java Polish Podcast. Było ich kilka, ale chwilowo przycichło. Sądzę, że chwilowo, bo po kilku podcastach zagranicznych wzięło i mnie na nagrywanie. Zaraz napisałem do Grzegorza z propozycją wskrzeszenia podcasta i podobnież jedyną zauważalną przeszkodą mogą być tematy i ewentualni goście "słuchowisk":

"Z Radkiem gadaliśmy, ze możnaby na pierwszy ogień wziąć języki na JVM. Tylko w naszej trójce (Grzegorz, Radek i Jacek - przyp. autora) to wszyscy jesteśmy "przesiąknięci" Grailsami i Groovym. Może więc będzie to tylko o Groovy/Grails, a follow up session o innych językach/frameworkach? Zaprosilibyśmy wtedy np. Wiktora (Gworka - przyp. autora) z Rubym itp. Czy wszystko na raz?"

No właśnie, wszystko na raz? Czy musimy ustalać tematyki przyszłych spotkań, czy po prostu do dzieła? Jest tyle ciekawych osób, które zazwyczaj są zarobieni, ale na 5-10 minut pogawędki zawsze znajdą czas. Tak sobie myślę, że to jest właśnie klucz do sukcesu - różnorodność i nieprzewidywalność. Dzwonię do kolesia i zaczynam z nim rozmowę - taką krótką, przypadkową na pewien temat, np. dlaczego Grails, albo wdrożenia Red5 jako platformy do puszczania naszych spotkań jugowych w eter, albo jako przegląd pRaSSówki javowej i taki materiał idzie jako podcast. Tyle się dzieje wokół, że z pewnością znalazłyby się tematy do rozmów i sami rozmówcy. Będzie java4people, będzie GeeCON, będzie Javarsovia 2009, więc już chociażby podcasty jako relacje z nich to seria na 3 kolejne miesiące. A dalej jakoś samo pójdzie - tylko zacząć (i komuś przekazać do prowadzenia ;-))

Zaraz napisałem do kilku osób zajmujących się podcastami o wskazówki. Napisałem również do Glena Smitha stojącego za Grails Podcast, który napisał:

Hi Jacek,

Just a few things. The most important is a decent USB microphone. I use a Snowball which I love - and is popular and available.

To do the mix I use GarageBand on OSX, but you can easily use Audacity on any platform.

For recording over Skype we use Ecamm Call recorder but there's probably lot of options for that.

Hope that gets you started!

Glen.


Już po odpowiedzi od Grześka wiedziałem, że należy się przyjrzeć mp3DirectCut oraz Audacity, więc miałem już za sobą całą serię How to Podcast o podcastach z Audacity w roli głównej. Mam go już u siebie i czeka na testy. Krótkie filmiki o Audacity dają solidne podstawy do rozpoczęcia tematu nagrywania podcastów. Nie pozostaje nic innego, jak tylko zacząć.

A skoro o podcastach i ich zawartośći, może są tematy czy osoby z polskiej sceny javowej, które chcielibyście wysłuchać? Czy w ogóle warto zajmować się podcastami, skoro jest ich już tyle, że wielu osobom i tak czasu nie starcza, aby je wszystkie wysłuchać, a tu proponuje się nowy? Ile miałyby trwać - 15, 30 czy 60 minut? Wiele różnych tematów, czy jeden wiodący i jakieś dodatki? Wskazówki mile widziane. Zamieniam się w słuch...

13 komentarzy:

  1. W ramach inspiracji posłuchaj podcastów z http://agiletuning.pl/ - moim zdaniem są bardzo dobre.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, miałem ich na celowniku, ale w końcu nie zasubskrybowałem. Dzisiaj nadrobię straty.

    Dlaczego są bardzo dobre? Co w nich podoba Ci się, a co nie? Czy może po prostu ludzie mają wiedzę i charyzmę (a to trudno byłoby mi skopiować).

    A tak przy okazji, kolejny raz upewniam się, że pora zmigrować bloga na Wordpressa. Tam jest taki fajny dodatek do zarządzania podcastami - podpress. Chyba, że jest również dla bloggera? (zaoszczędziłoby mi trochę czasu, gdybym znalazł dla niego i nie musiał *jeszcze* migrować).

    OdpowiedzUsuń
  3. To co mi sie podoba w AgileTuning i kilku innych podcastach, to wiecej niz jeden prowadzacy. Takie tez glosy pojawialy sie w komentarzach do Polish Java Podcast. I chyba to byl jeden z glownych powodow, dla ktorego podcast na chwile ucichl (juz sie odrodzil z relacjami z COOLuarow). Ale jak widac problem sie rozwiazal sam ;)

    Inne powody, to jak zwykle brak czasu (JAVA exPress, COOLuary, GeeCON, PJUG, nowe mieszkanie w stanie surowym zamknietym i remonty...) oraz problem z koordynacja (ciezko jest zgrac kilka osob w danym terminie). O ile pierwszego problemu szybko nie rozwiaze, to jesli chodzi o drugi to tutaj mozna sprobowac dwoch metod:
    1. Metoda Jacka przez zaskoczenie (ale to chyba z lzejszymi tematami)
    2. Metoda "o stalej porze" (kto bedzie to bedzie).

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja od jakiegoś czasu też wsłuchuję się wróżne podcasty, ale jakoś żaden polski nie trafił jeszcze do mojego odtarzacza.
    Dla mnie najlepsze byłyby chyba krótsze odcinki 10-15 minut, które mógłbym w drodze do pracy, na obiad, czy też w przerwie sobie jakoś posłuchać.
    Wielu prowadzących to duży atut - większe prawdopodobieństwo, że będzie ciekawie...a może jeszcze jakieś docinki się pojawią ;-)
    Tematyka od podstaw do rzeczy zaawansowanych, nowości ze świata javy, z blogosfery javowej, może jakieś ciekawe relacje z konferencji (wywiady z keynotami?).
    A gdyby jeszcze udało się znaleźc sponsorów do konkursów to słuchaczy mogłoby być jeszcze więcej.
    Trzymam kciuki! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dlaczego są dobre?
    Zacznę od strony technicznej: na początku jest krótkie przedstawienie czego dotyczy odcinek, potem rozwinięcie i podsumowanie. Jest to dość istotne w medium słuchanym, gdyż nie można przełożyć kartek i zobaczyć spisu treści w dowolnym momencie. Każdy odcinek dotyka jednego tematu (był też temat na 2 odcinki), gdzie przedstawiane są wady i zalety omawianego tematu w sposób - jak dla mnie - dość rzetelny. Dwóch prowadzących, którzy jakby opowiadają to sobie nawzajem, ale ze świadomością że ktoś jeszcze ich słucha. Tematyka także jest na plus bo żeby zrozumieć i zapamiętać omawiany temat (albo pogrzebać w materiałach dalej) nie trzeba siedzieć przy klawiaturze.

    Co mi się podoba opisałem powyżej. Niepodoba mi się to, że tak rzadko się pojawiają nowe odcinki, ale nie jest to wada dyskwalifikująca :D Uważam, że lepiej zrobić mniej materiału, ale lepiej przygotowanego, niż dużo o niczym.

    Jeśli chodzi o wiedzę, to ja bym z chęcią posłuchał na temat dlaczego warto sięgać po Javę 6 (wciąż nie mam czasu żeby samemu to zgłębić), w czym mogą mi pomóc języki oparte o JVM - raczej na zasadzie prezentacji możliwości i zachęcenia do dalszych poszukiwań np. poprzez Twoje wpisy na blogu.

    W kwestii charyzmy nie mogę się wypowiedzieć, ale sądzę, że skoro co jakiś czas prowadzisz publiczne wystąpienia o których inni piszą, że są dobre, to dasz radę przełożyć to na medium słuchane.

    OdpowiedzUsuń
  6. Na iTunes znalazlem podcast dotyczacy Javy (w jezyku angielskim); udalo mi sie obejrzec (to podcast wideo) pare odcinkow i maja dosc obiecujaca formule:

    1. Przedstawienie produktu (biblioteki, technologii itp.).
    2. Rozmowa - do czego moze nam sie to przydac. Jakie rozwiazuje problemy.
    3. Prezentacja na zywo.

    Do prezentacji konieczny bylby pewnie podcast z wizja, a to, domyslam sie, duzo trudniejsze w realizacji niz sam dzwiek.

    Poruszanie roznorodnych tematow wydaje mi sie lepsze niz walkowanie wciaz jednego.
    Z doswiadczenia wiem tez, ze podcasty dluzsze niz 30 minut robia sie meczace (zwlaszcza te bez wizji), wiec 30 minut wydaje sie byc rozsadnym limitem.

    Pozdrawiam
    Michal Huniewicz

    OdpowiedzUsuń
  7. Popieram głosy aby podcast był prowadzony więcej niż przez jedną osobę. Duża dawka humoru będzie dużym atutem.
    Dobrze, jeśli audycje będą miały swoje stałe punkty (nowinki, krótki wywiad, recenzja książki, pytania użytkowników, itp). Warto posłuchać podcastu http://www.javaposse.com - jestem pewien że w polskich warunkach da się stworzyć również tak dobry podcast.

    Życzę powodzenia
    Marcin Cetnarski

    OdpowiedzUsuń
  8. No to jak Jacek? Kiedy startujemy? :D

    Pozdrawiam,
    Radek

    OdpowiedzUsuń
  9. Na pewno jeszcze nie w przyszłym tygodniu. Masz coś już ciekawego na rozpoczęcie? We trójkę - Grześ, Ty i Ja?

    OdpowiedzUsuń
  10. No na 100% można pogadać o tym co się dzieje i będzie dziać w kraju (Java4People, GeeCON, Javarsovia, kolejne eventy...). Dodatkowo można poruszyć temat Groovy, Scali i może jeszcze coś technicznego.
    Myślę, że jak na pierwszy raz dla 3ch osób to będzie idealnie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Na razie cisza w eterze. Jak makiem zasiał. Pewnie wkrótce. Stay tuned...Napiszę do Grzesia i Radka, aby rozpoznać sytuację. Pewnie pierwsze "numery" będą najtrudniejsze, ale później to już z górki.

    OdpowiedzUsuń
  12. Pierwsze numery przeciez juz mamy za soba. Przeciez zarowno Ty (Jacek) i Radek mieliscie przetarcie na Polish Java Podcast. Teraz bedzie pelny profesjonalizm ;)
    Co do samej formuly, to zdecydowanie 3 osoby prowadzaco-dyskutujace to o wiele lepiej niz jedna opowiadajaca jakies bzdury. Problem w tym, ze... ciezko zgrac takie 3 osoby o tym samym czasie, ale mam nadzieje, ze jakos uda nam sie znalezc 1h na nagranie (tak, 1h, bo tyle potrzeba zeby nagranie mialo 30 min. po wycieciu wszystkich eeeee.... yyyyy... jakichs bzdur itp.). A przy okazji, to jak sa jakies osoby chetne zagoscic w podcascie, to mysle, ze Radek i Jacek dolacza sie do mojego zaproszenia.

    OdpowiedzUsuń