01 marca 2009

Ergonomic IDE == Fitness Forever == NetBeans Features on Demand

Już podczas zabezpieczania aplikacji webowej ze Spring Security z rozwojową wersją NetBeans 6.7 (patrz Proste uwierzytelnianie i autoryzacja w aplikacji webowej ze Spring Security w 15 minut) zaskoczyło mnie pewne zachowanie NetBeans, które polega na włączaniu jego funkcjonalności na żądanie - należy wcisnąć przycisk Activate i żądana funkcjonalność zostanie włączona. Tak było ze wsparciem dla Java EE (we wskazanym artykule), a dzisiaj zauważyłem, że podobnie jest ze wsparciem dla projektów grailsowych i w ogóle dla obsługi Groovy przez NetBeans. Kiedy tworzyłem nowy projekt na moją prezentacje Grails na nadchodzce spotkanie Warszawa JUG (to już w nadchodzący wtorek, 3 marca o 18-tej na MIMUWie!), pojawił się ponownie ekran z Activate.

Wystarczy wcisnąć Activate, aby po chwili móc dalej kontynuować pracę.

Okazuje się, że ma to swoją nazwę - Ergonomic IDE, również nazywane Fitness Forever, albo nawet NetBeans Features on Demand. Zainteresowanych odsyłam do dokumentu NetBeans 6.7M2's New and Noteworthy, w którym opisana jest ta cecha. Podobno ma być coraz szybciej i to przy zachowaniu pełnej wszechstronności NetBeans (!) Zobaczymy. Jak na razie nie zauważyłem specjalnego przyspieszenia jego działania (należę do grupy zadowolonych z aktualnej szybkości jego działania), ale ufam, że pewnie jakieś jest.

Krótkie sprawdzenie funkcjonalności wsparcia projektów z Grails i NetBeans odświeża projekty grailsowe bez problemów. Pamiętam, że właśnie to był główny powód, dlaczego przeniosłem się chwilowo do IntelliJ IDEA 8. Wracam tym samym do dziennych wersji NetBeans 6.7 i prezentacja na spotkaniu Warszawa JUG będzie właśnie z nim.