06 lutego 2009

Zabieram się za JAX-WS

Nowe książki o Groovy i Grails jeszcze nie dotarły, więc pomyślałem, aby zabrać się za rozpoznanie tematu Java API for XML-Based Web Services (JAX-WS) 2.0. Do tej pory tematyka usług sieciowych (ang. web services) była przeze mnie traktowana po macoszemu, a na mojej liście do rozpoznania leżała od miesięcy i nie ma co więcej czekać. Uzbrojony w wiedzę o Groovy (po lekturze książki Book review: Beginning Groovy and Grails: From Novice to Professional) wydaje mi się, że teraz każdy temat pójdzie gładko, więc dlaczego nie zająć się JAX-WS i przyjrzeć mu się bliżej, może nawet z Groovy w tle?

Zacząłem od pobrania materiałów - specyfikacji JAX-WS 2.0 oraz referencyjnej implementacji JAX-WS RI ze strony domowej specyfikacji, dokumentacji Java Web Services Tutorial 2.0 oraz ostatniego wydania rozwojowego NetBeans IDE 7.0 (ten niestety mnie zaskoczył brakiem pliku uruchomieniowego dla Windows w dzisiejszej wersji rozwojowej, więc będę musiał poczekać na kolejną!). Jest jeszcze do nauki (Free) Web Services and SOA Programming (with Passion!) Hands-on Online Course.

Instalacja JAX-WS RI to uruchomienie instalatora i można próbować się z tematem.
 jlaskowski@work /cygdrive/c/apps
$ java -jar JAXWS2.1.1_20070501.jar
jaxws-ri
...
installation complete
Poza tym gotowe środowisko jest dystrybuowane w Java SE 6, więc nawet ten krok nie jest konieczny.

Nie potrafię wytłumaczyć dlaczego, ale zawsze wspominając o JAX-WS na myśl przychodził mi projekt Apache CXF. Zacząłem przeszukiwać jego dokumentację i o dziwo trafiłem na powiązanie CXF z...OSGi - Distributed OSGi. Jeśli jeszcze dostanę się do informacji, że można połączyć Groovy z CXF (dlaczego by nie, skoro Groovy to Java?), a w tle będzie OSGi, może i Grails, byłbym w ogóle szczęśliwy. Na razie wezmę się za lekturę specyfikacji JAX-WS i podłubię po trochu w NetBeans. Później wrócę do CXF, a w międzyczasie przyjdą kolejne książki o Groovy i Grails, i wrócę do nich. Wszystko ustawione. Skoro wszystko mam, wracam do czytania i (potencjalnie) relacji na blogu. Kto by pomyślał, że tak mi przypadnie to czytanie do gustu?!

1 komentarz:

  1. Super temat, tez od kilku tygodni sie za niego zabieram, ale jakos nigdy nie bylo czasu. Mam nadzieje, ze na blogu bedzie "szczegolowa" relacja(jesli tak to na pewno bede jej stalym czytelnikiem).

    OdpowiedzUsuń