06 lutego 2009

Zabieram się za JAX-WS

Nowe książki o Groovy i Grails jeszcze nie dotarły, więc pomyślałem, aby zabrać się za rozpoznanie tematu Java API for XML-Based Web Services (JAX-WS) 2.0. Do tej pory tematyka usług sieciowych (ang. web services) była przeze mnie traktowana po macoszemu, a na mojej liście do rozpoznania leżała od miesięcy i nie ma co więcej czekać. Uzbrojony w wiedzę o Groovy (po lekturze książki Book review: Beginning Groovy and Grails: From Novice to Professional) wydaje mi się, że teraz każdy temat pójdzie gładko, więc dlaczego nie zająć się JAX-WS i przyjrzeć mu się bliżej, może nawet z Groovy w tle?

Zacząłem od pobrania materiałów - specyfikacji JAX-WS 2.0 oraz referencyjnej implementacji JAX-WS RI ze strony domowej specyfikacji, dokumentacji Java Web Services Tutorial 2.0 oraz ostatniego wydania rozwojowego NetBeans IDE 7.0 (ten niestety mnie zaskoczył brakiem pliku uruchomieniowego dla Windows w dzisiejszej wersji rozwojowej, więc będę musiał poczekać na kolejną!). Jest jeszcze do nauki (Free) Web Services and SOA Programming (with Passion!) Hands-on Online Course.

Instalacja JAX-WS RI to uruchomienie instalatora i można próbować się z tematem.
 jlaskowski@work /cygdrive/c/apps
$ java -jar JAXWS2.1.1_20070501.jar
jaxws-ri
...
installation complete
Poza tym gotowe środowisko jest dystrybuowane w Java SE 6, więc nawet ten krok nie jest konieczny.

Nie potrafię wytłumaczyć dlaczego, ale zawsze wspominając o JAX-WS na myśl przychodził mi projekt Apache CXF. Zacząłem przeszukiwać jego dokumentację i o dziwo trafiłem na powiązanie CXF z...OSGi - Distributed OSGi. Jeśli jeszcze dostanę się do informacji, że można połączyć Groovy z CXF (dlaczego by nie, skoro Groovy to Java?), a w tle będzie OSGi, może i Grails, byłbym w ogóle szczęśliwy. Na razie wezmę się za lekturę specyfikacji JAX-WS i podłubię po trochu w NetBeans. Później wrócę do CXF, a w międzyczasie przyjdą kolejne książki o Groovy i Grails, i wrócę do nich. Wszystko ustawione. Skoro wszystko mam, wracam do czytania i (potencjalnie) relacji na blogu. Kto by pomyślał, że tak mi przypadnie to czytanie do gustu?!