11 listopada 2006

Pierwsza aplikacja z JSF 1.2 i EJB 3.0

Wiadomy już jest termin, kiedy w końcu odetchnę i pełną piersią będę oddychał Java EE 5 ;-) Właśnie wysłałem wiadomość na Warszawa-JUG o kolejnym spotkaniu, które zgodnie z założeniami powinno odbyć się w pierszy wtorek grudnia, czyli 5.12.2006 o godzinie 18:00. Chciałbym na nim przedstawić Java EE i zaprezentować tworzenie aplikacji z jej użyciem (być może uda mi się to wpełni zautomatyzować z użyciem Maven 2). Zakasałem rękawy i przygotowuję się pełną parą...

Po instalacji Glassfish (od tej pory zwanego GF) oraz NetBeans IDE (NB) postanowiłem skorzystać z możliwości ich integracji i stworzyć pierwszą aplikację Java EE z ich użyciem. Jakież było moje zdumienie, kiedy po niecałych 5 minutach zobaczyłem działającą aplikację opartą o JSF 1.2 i EJB 3.0, a dokładnie JPA (!) To było dokładnie to czego potrzebowałem - kilka ruchów myszką i uderzeń w klawiaturę i mam aplikację z pełnymi źródłami do analizy. Zrozumienie aplikacji nie zabiera więcej niż kolejne 10-15 minut (oczywiście zakładając znajomość takich pojęć jak JSF w ogólności, kontenery IoC i Java Annotations). Z niecierpliwością oczekuję projektu, w którym przyjdzie mi stosować cudeńka Java EE i SE 5. Tworzenie aplikacji Java EE nie mogło być prostsze!

Opis przykładowej aplikacji po angielsku to:

Demonstrates the use of Java Persistence APIs based on the new Java Persistence specification in conjunction with JavaServer Faces that creates a simple authentication scheme using JavaServer Faces PhaseListeners and a simple Entity bean representing a user.

Dla zainteresowanych samodzielnym przejściem mojej "ścieżki zdrowia" przedstawiam kolejne kroki. Założeniem jest, aby GF i NB były zainstalowane.
  1. Uruchamiamy NB
  2. Definiujemy GF w menu Servers w zakładce Runtime w NB.
  3. Otwarcie NB wiąże się z jednoczesnym uruchomieniem okna Welcome z różnymi pozycjami związanymi z NB, gdzie w dolnym lewym rogu znajduje się Sample Projects, a tam pozycja Enterprise.
  4. Wybranie Enterprise to uruchomienie pomocnika (ang. wizard) , gdzie wybieramy JsfJpa (prawy panel - Projects) i wciskamy przycisk Next.
  5. Podajemy położenie projektu i wciskamy przycisk Finish.
  6. Tak utworzyliśmy nasz projekt JsfJpa (zakładka Projects) z wykorzystaniem JSF i JPA.
  7. Zaznaczamy projekt JsfJpa i z menu pod prawym klawiszem myszy wybieramy menu Run Project.
  8. Uruchamia się automatycznie Java DB oraz GF i przeglądarka z adresem http://localhost:8080/jsf-jpa-war/. To kończy naszą dzisiejszą pracę.
Warto zapoznać się ze źródłami aplikacji i jednocześnie prześledzić pracę aplikacji w konsoli GF (zakładka u dołu NB o nazwie jaką nadaliśmy GF definiując go w Runtime). Proste? Niezwykle! Właśnie takie powinno być programowanie/tworzenie aplikacji Java EE w XXI wieku! ;-)