23 grudnia 2010

Kolorowanie map z Clojure i Danielem Janusem - prezentacja-cudo

Ostatnie, 74. spotkanie Warszawa JUG zaczęło się z prawie 30-minutowym poślizgiem. Około 17:00 zaczął w Warszawie padać intensywny śnieg i zdecydowałem się na dojazd metrem, aby później przez Pola Mokotowskie dotrzeć do MIMUWu. Warto było, bo to, co działo się na ulicach, wołało o pomstę do nieba - wszystko stało, a to, co jechało, to w zasadzie wlekło się. Daniel zdecydował się na dojazd tramwajem i, ku jego zaskoczeniu, z nimi też nie było lepiej. W końcu prezentacja rozpoczęła się. Słuchaczy było 7 plus nasz prelegent.

Prezentację nagrałem i plik z nagraniem jest już gotów do wystawienia. Niestety nie zdążyłem go opublikować przed wyjazdem i zrobię to w nadchodzącym tygodniu. Widziałem, że Poznań JUG wystawił kilka prezentacji na blip.tv i pomyślałem, że może tam trafią i nasze. Usiądę nad tym w przyszłym tygodniu - teraz pora na święta i prezenty. Jeśli znalazłby się ktoś, kto zechciałby mi pomóc w temacie nagrań, ich obsługi i zarządzania ich publikacją, koniecznie niech się ze mną skontaktuje. Pomoc zawsze mile widziana.

Co można było zobaczyć na prezentacji? Było wprowdzenie do Clojure - slajdy poprzeplatane przykładami w REPL, praktycznie, aby ostatecznie całość wiedzy wykorzystać do stworzenia aplikacji webowej z wyświetlanym plikiem SVG z mapą Europy. Daniel pokazał Emacs z SLIME (upewnił mnie, że to nie jest narzędzie dla mnie i nie mam złudzeń, aby tego zestawu NIE dotykać), następnie wczytywanie i zapis plików XML, którego reprezentantem był właśnie SVG i na koniec Ring (nakładka funkcyjna na javowe Servlety w Clojure). Prezentacja-cudo. Interaktywnie zaprezentowany kawał dobrej wiedzy praktycznej i sam przykład przykuwał uwagę - pojawiające się i znikające kolory państw były dla mnie niezwykle interesujące. To jest ten rodzaj prezentacji, gdzie przy tworzeniu aplikacji poznajemy nowe rozwiązanie - tym razem język programowania funkcyjnego Clojure. Brakuje mi takich prezentacji, w których poznawanie nowego jest obok tworzenia interesującej wizualnie aplikacji (niekoniecznie funkcjonalnie, ale jeśli również, to tym lepiej).

Pamiętam podobny przykład z OSGi, w którym aplikacja okienkowa była rozbudowywana przy włączaniu/wyłączaniu kolejnych pakunków. Uważam, że dopasowana aplikacja demonstracyjna podczas prezentacji jest jej kluczowym elementem. Podczas mojego wykładu na PWSZ w Tarnowie udało mi się pokazać coś podobnego - tworzyłem aplikację okienkową w Clojure REPL i nie mogłem uwierzyć, jak wielkie zrobiło to wrażenie. Pamiętam, jaki zadowolony byłem, kiedy wpadłem na ten pomysł i nie inaczej było ze słuchaczami. Ciągle sobie obiecuję, żeby to nagrać, ale jakoś tak schodzi na innych aktywnościach. Brakuje jeszcze umiejętności tworzenia slajdów. Mimo, że zwykle uważa się je za niekonieczne przy prezentacjach technicznych, to ja uważam, że posiadanie ich może znacznie poprawić zrozumienie tematu. Wierzę, że kiedyś i mi się uda nabrać takiego doświadczenia, aby tworzyć przykuwające oko slajdy i dopasować do nich aplikację demonstracyjną. To jest ten moment, w którym życzenia nabierają szczególnej mocy :]

W przyszłym roku będzie kilka okazji, aby popróbować się z tematem - trwają rozmowy z uczelnią krakowską o moim wykładzie w marcu, będzie konferencja 33rd degree w Krakowie i już wiem, że pojawię się również na infoshare.pl w Gdańsku. Pojawił się również pomysł konferencji w Toruniu na UMK w Wydziale MiI w pierwszym kwartale 2011 (zgoda władz wydziału już jest, więc potrzeba jedynie zestawić agendę, czym zajmę się na początku 2011). Chciałbym również odcisnąć swoje piętno (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) na jvarsovii 2011.

Tym samym zakończyliśmy spotkania WJUGa w roku 2010. Zapraszam na kolejne w 2011. Pierwsze spotkanie już 11.01.2011, w którym Maciek Próchniak przedstawi Activiti – BPMN 2.0 nadchodzi. Ten temat bardzo mnie interesuje służbowo - wiele czasu spędzam z rozwiązaniem konkurencyjnym - IBM WebSphere Process Server czy IBM WebSphere Business Modeler i ciekaw jestem, co oferuje Activiti. Mógłbym poznać na własną rękę, ale poczekam na prezentację. Będzie nagrywane.

Korzystając z okazji, chciałbym złożyć serdeczne życzenia świąteczne, dużo prezentów i pomysłów na nowe aplikacje z jeszcze bardziej nowatorskimi technologiami, np. Clojure. Nie zapomij o przesłaniu mi ich na priv :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz