21 czerwca 2010

Recenzja "Dependency Injection, Design patterns using Spring and Guice" z Manning

Cóż za niesamowita książka! Jak wspominałem w "Sport to zdrowie", a na mojego nosa jest jednak inaczej, w trakcie oczekiwania na wizytę w gabinecie laryngologicznym dotarłem do końca Dependency Injection, Design patterns using Spring and Guice autorstwa Dhanji R. Prasanna (Manning, sierpień 2009) i jestem nią wprost urzeczony.

Książka naładowana wiedzą dotyczącą koncepcji wstrzeliwania zależności (ang. dependency injection) oraz tematów wspierających jak zarządzanie stanem i wzorców programistycznych - proxy, adapter i provider na przykładach ze Spring Framework i Google Guice (głównie jednak tego drugiego, Guice). Nieoczekiwanie zrozumiałem podstawy do stworzenia trzech specyfikacji Java EE 6 - JSR-299: Contexts and Dependency Injection for the Java EE platform (CDI)JSR 330: Dependency Injection for Java i JSR-316: Java EE 6 Managed Beans, a tym samym zdobyłem garść pożytecznych informacji na tematy, o których jeszcze przed miesiącem mogłem jedynie pomarzyć. Takie akcje lubię najbardziej - robię jedno, a kończę wiele.

Książkę trafiła w moje ręce w ramach programu "Książka dla JUGa za recenzję" i nie potrafię wytłumaczyć, dlaczego zdecydowałem się na jej lekturę. Jest kilka książek, które czekają na mnie, ale akurat padło na nią. Nie żałuję tej decyzji i dziwię się, że nie zabrałem się za nią wcześniej. Ech, gdybym tylko wiedział...Książka trafiła na półkę Biblioteki Warszawskiego JUGa i czeka na kolejnego zainteresowanego zgłębieniem tajników wstrzykiwania zależności oraz podstaw technologicznych stojących za stworzeniem wspomnianych specyfikacji Java EE 6. Dodatkowo można w bardzo przyjemny sposób zapoznać się z Google Guice, co jest o tyle niebezpieczne, że można stać się jego zagorzałym zwolennikiem. To, co mogłem wyczytać o Guice z tej książki z pewnością plasuje mnie w gronie takowych. Ostrzegałem.

Zainteresowanych angielskojęzyczną recenzją zapraszam do mojego artykułu na Wiki - Book review: Dependency Injection.

Jeszcze nie wybrałem kolejnej książki, mimo, że czeka kilka, ale chętnie wysłucham sugestii. Tylko proszę nie wspominać o Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship, bo już zamówiona i pewnie zabrałbym się za nią, gdybym ją miał pod ręką. Wersja polska Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty również w drodze.

p.s. Czytałem dzisiaj również bardzo ciekawy artykuł Functional Programming For The Rest of Us nt. programowania funkcyjnego (PF) i wciąż nie mogę otrząsnąć się z wrażenia, jak fascynujący świat kryje się za nim. Chciałbym go skosztować, ale najwyraźniej brakuje mi zapału. Gdyby tak zechciał znaleźć się mentor, któremu udałoby przeciągnąć mnie przez meandry myślenia OO ku PF byłoby cudnie. Clojure preferowany.

p.s. Zostały jedynie 4 dni do naszego społecznościowego święta - konferencji Javarsovia 2010! Koniecznie musimy obgadać to i owo. Gotowym na zaczepki - wystarczy przywitać się (mile widziane komentarze, jakie to fajne rzeczy opisuję na blogu :)), ale można i zagadnąć o cokolwiek ze świata Javy. Chętnie poznam Wasze opinie, które sprawią, że moje pomysły nabiorą rumieńców.

3 komentarze:

  1. Ja też jestem zainfekowany guicem. Zrobiłem nawet kilka rozszerzeń: wsparcie dla adnotacji @Transactional (wkrótce będzie też w guice-persist, ale niestety ta biblioteka nie zaspokaja wszystkich potrzeb naszych projektów), testowanie serwisów opartych o guice-servlet ze sztucznym wyzwalaniem request i session scope, a wkrótce wrzucę także wsparcie dla zarządzanych przez guice serwisów GWT RPC, które nie wymagają dziedziczenia z RemoteServiceServlet.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chciałoby się posłuchać o Guice w Twoim wykonaniu! Zdaje się, że z Ciebie gość od Guice. Kiedy prezentacja i gdzie? :) Może być też skrinkast, albo opcjonalnie artykuł :-)

    Czego mi brakuje w Guice to pewnej nadbudowy, abym mógł budować aplikacje webowe, albo podobnie. Na chwilę obecną wydaje się być trochę surowy w stosunku do, chociażby, Springa. Podobnie jest z czystym CDI. Tutaj, gdyby nie JSF, albo Seam, też mógłbym powiedzieć fajne, ale jakby akademickie. Badam dalej, więc liczę, że to po prostu brak doświadczenia w obu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak jak napisałem w komentarzu do następnego artykułu... polecam spojrzeć jak działa Guice w połączeniu z GWT. Jakby nie patrzeć działają pod wspólną flagą wielkiego brata Google :)

    OdpowiedzUsuń