22 grudnia 2009

Aktualizacja MediaWiki do wersji 1.15.1, PHPShell i SyntaxHighlight GeSHi

Najpierw certyfikaty produktowe IBM WebSphere, a teraz aktualizacja MediaWiki do najnowszej wersji 1.15.1. W końcu i to zdjąłem z mojej listy do zrobienia na ten rok. Na prawdę mi ulżyło, kiedy zobaczyłem 1.15.1 na stronie Wersja oprogramowania mojego Notatnika-Wiki.

Pamiętam, że wielokrotnie podchodziłem do aktualizacji MediaWiki z 1.11 do aktualnej wersji (na daną chwilę) i kończyło się...zniechęceniem. Niejavowe, więc co się dziwić :)

Lektura Manual:Upgrading nie pozostawiała złudzeń - nie będzie lekko, bo konieczne jest uaktualnienie struktur bazodanowych, a to wymaga dostępu do powłoki, albo skorzystania z PHPShell. To było niezwykłe wrażenie, kiedy polecenia powłoki wykonywałem z poziomu przeglądarki.

Pamiętam podobne rozwiązanie jako applet javowy, ale tutaj miałem jedynie PHP. I historia poleceń działa! Nie sądziłem, że ludki od PHP potrafią takie cuda :) Nie żebym ich nie doceniał, bo softu naprodukowali niemało i z wielu korzystam (chociażby samo MediaWiki), ale jakoś tak to podejście było niezwykle odświeżające i nie pasowało do świata PHP.

W końcu udało mi się przebrnąć przez tę aktualizację i, jak się okazało, nie było wcale tak trudno. Kolejny raz sprawdziło się powiedzenie, że "Strachy na Lachy" (albo Lachę, jeśli ktoś wie do czego piję :)). Udało mi się niedawno rozwiązać problem ładniejszych URLi, a teraz aktualizacji, więc choćby z tego powodu możnaby okrzyknąć ten rok jako udany (w obszarze mojego wiki). Super!

Na koniec jeszcze zdopingowany do kolejnych aktualizacji zabrałem się za instalację SyntaxHighlight GeSHi, którego namierzyłem w jedynym artykule dostępnym na Tomek Bujok's IT Notepad. Sam artykuł nie wzbudził u mnie wielkiego zainteresowania (tematyka bez specjalnego znaczenia dla mnie), ale już prezentacja kodu źródłowego jak najbardziej. Zacząłem przeglądać z jakich narzędzi korzysta i tak trafiłem na SyntaxHighlight GeSHi. Ten do swojej pracy wymagał aktualniejszego MediaWiki i tak się zaczęło - najpierw aktualizacja, później instalacja rozszerzenia. Jeszcze się zastanawiam, czy mi się to faktycznie podoba, więc wdrożyłem podświetlanie składni jedynie w artykule Użycie javax.transaction.TransactionManager w OSGi z Apache Felix. Sami oceńcie, czy jest warto z tego korzystać do poprawienia czytelności kodu źródłowego. Dla samego autora to jedynie zmiana przyzwyczajenia z <pre> na <syntaxhighlight>. Niewiele, więc jeśli miałoby to cokolwiek zmienić, to warto. Poza samym kolorowaniem można włączyć numerowanie linii i podświetlenie wskazanej.

Udało się i tym samym mam więcej możliwości w swoich artykułach. A i kolejne zadanie mam z głowy. Możnaby powiedzieć, że to zasługa Tomka Bujoka, bo bez jego artykułu nie zająłbym się pewnie tymi zadaniami w tym roku (mając inne ciekawe rzeczy do zrobienia). Dzięki Tomek! Jak to się mówi "Się czyta, się wie", a "jeśli się jeszcze wdraża, to i się więcej potrafi" :) Każdemu życzę tego w nadchodzącym roku 2010.

10 komentarzy:

  1. Mądrala :P I gdzie miałbym ją zainstalować? Wybieram dopiero VPSa na moje doświadczenia javowe, ale to jeszcze musi trochę potrwać - nie mogę się zdecydować na dostawcę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie tak sobie przeglądam twoje Wiki i znalazłem to [1] - faktycznie masz te wszystkie wtyczki (czy nawet całe IDE) zainstalowane? I działa stabilnie?

    [1] http://www.jaceklaskowski.pl/wiki/Zestaw_wtyczek_Eclipse_IDE_do_sprawnego_tworzenia_oprogramowania

    OdpowiedzUsuń
  3. Trzeba mierzyć siły na zamiary. Po co instalować wersje javową Wiki skoro ta na PHP sobie radzi:).

    "ale jakoś tak to podejście było niezwykle odświeżające i nie pasowało do świata PHP" sam zajmuję się od kilku lat programowaniem w tej technologii i można osiągnąć w niej dużo więcej problem polega na: patrz akapit wyżej. Największą wadą PHP dla mnie jest brak typowania, 70% błędów wyeliminował by kompilator.

    OdpowiedzUsuń
  4. @Wojciech brak typowania - gdzie ja to słyszałem ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. @Łukasz, odnośnie wtyczek - dawno nieaktualizowany spis i teraz niezwykle rzadko zaglądam do Eclipse, a już mało kiedy walczę z wtyczkami. Teraz mam wybór - IDEA, NetBeans, Eclipse, RAD/WID/WBMod (na Eclipse), więc stąd to "lenistwo wtyczkowe" :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja bym powiedział "się chce, się umie" :) Nie ukrywam, że pomysł notatnika mediawiki na dłuższe artykuły zapożyczyłem od Ciebie. Fajnie, że w ramach symbiozy ty mogłeś podpatrzeć coś u mnie :)

    Aha, "syntaxhighlight" ja nie używam tylko "source" - trochę krótsze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jacku zobacz: http://extensions.services.openoffice.org/project/GroovyForOpenOffice

    mozesz pisac macro w Groovym na OOo :)

    OdpowiedzUsuń
  9. @daytek: Groovy przez pryzmat makr OpenOffice.org ;) Tylko zastanawiam się, jak skorzystać z tej wiedzy w temacie Wiki?

    OdpowiedzUsuń