08 grudnia 2007

Wrażenia po wykładzie o EJB3/JPA na Politechnice Poznańskiej

Jak to ze mną bywa i tym razem nie starczyło czasu, aby treściwie przedstawić EJB3/JPA i jednocześnie w pełni zaangażować audytorium do dyskusji. Starałem się jak mogłem, obiecywałem sobie, że nie będzie wycieczek myślowych, dywagacji, żartów, itp., ale nie mogłem się opanować...a wszystko za sprawą dobrej atmosfery podczas prezentacji, w której dało się odczuć zainteresowanie tematem.

Chciałbym tym samym gorąco podziękować dr Dawidowi Weissowi za zaproszenie mnie na Politechnikę Poznańską celem przedstawienia tematu EJB3/JPA dla tak wspaniałego audytorium. Bawiłem się dobrze i wierzę, że inni również.

Zaczęliśmy o 13:30 po tym, jak widząc więcej, niż przewidywaną liczbę, osób zdecydowaliśmy się na zmianę sali na większą. Sala pierwsza klasa. Nie liczyłem ile osób przyszło, ale możnaby naliczyć około 80 osób (w tym kilka kobiet!). I muszę przyznać, że audytorium nie zawiodło. Tak mi się świetnie dyskutowało na tematy EJB3 i (pobieżnie) o JPA, że czas minął tak szybko, że nie mogłem uwierzyć, że prezentacja dobiegła końca - wybiła 16:15, a o 16:44 miałem pociąg powrotny do Warszawy. Ledwie zdążyłem na pociąg. Ech, szkoda, że to tak szybko minęło. Zaprezentowałem około 20 slajdów (z 60 dostępnych!) i widząc wlepione we mnie oczy błagające o coś ciekawszego na moje pytanie o prezentację tematu za pomocą przykładów - jakby publikę coś trafiło. Wszyscy się ożywili i na prawdę było widać duże zainteresowanie. Zanim zacząłem zabawę zapytałem o użycie narzędzi. Przeczuwając, że NetBeans może nie cieszyć się dużą popularnością, zapytałem o jego użycie. Naliczyłem około 6 osób. Po tym zapytałem o vi (tak przypadkiem dla poprawy nastroju) i okazało się, że więcej osób podniosło ręce niż przy NetBeans (!). Kiedy w końcu zapytałem o Eclipse miałem wrażenie, że wszyscy podnieśli ręce. Było to jedyne pytanie tak licznie przyjęte z aprobatą wszystkich. Kiedy, więc oznajmiłem, że przykłady będą prezentowane z użyciem...NetBeans powiało grozą. Nie trwało to jednak długo, bo wsparcie dla tworzenia aplikacji korporacyjnych w Javie to jedna z cech wiodących NetBeans. Pojawiła się nawet sugestia, aby nie korzystać ze skrótów klawiszowych, aby można było śledzić poszczególne kroki dokładniej. Podobnie z przyjęciem było w przypadku serwerów aplikacyjnych - wielu miało do czynienia z JBoss AS, niektórzy pracowali z Glassfish, ale nikt nie zgłosił się przy pytaniu o użycie Apache Geronimo (musiałem wywołać kogoś z tłumu dla poprawienia sobie samopoczucia ;-)). Zaprezentowałem kilka przykładowych aplikacji z użyciem NetBeans 6 oraz Glassfish v2 i dopiero, co zacząłem, a już musiałem kończyć. Szkoda.

Głosy jakie mnie dochodzą mogą świadczyć, że moja prezentacja o EJB3/JPA mogła się podobać, ale są też takie, które wskazują na pewne niedopracowanie tematu od strony samego prowadzenia prezentacji. Jak zwykle górę wzięła moja chęć przedstawienia tematu o EJB3/JPA w 2,5 godziny z najdrobniejszymi szczegółami (co wydaje mi się teraz za zadanie niemożliwe do wykonania, gdyż nawet przy 5 dniach warsztatów możnaby spodziewać się, że nie wszystkich mogłoby to satysfakcjonować pod względem dostępnego czasu).

Były takie głosy (od Darka):

feedback po wykładzie.

Generalnie super! Ale...

Było ciężko, skakanie po tematach, wchodzenie w szczegóły nie zawsze potrzebnie :/ Zrzuciłeś odpowiedzialność za przebieg wykładu na publiczność, kiepski pomysł. To wykładowca wie lepiej w jakiej kolejności i o czym mówić na temat danej technologii. (ludzie nie znający EJB nie mogli podpowiadać na jaki tamt mówić bo nie wiedzieli, ci znający pytali o szczegóły :/)

Generalnie udało mi się połapać, jednak przez to zamieszanie, pozostał niedosyt i wątpliwość, czy aby na pewno wiem już o co chodzi w EJB3 :/

Mimo tego, wykład bardzo mi się podobał! Dzięki, że przyjechałeś, że podzieliłeś się z nami swoją pasją! Super!


ale też i takie (to już z mojej skrzynki od Marcina):

Chciałbym podziękować za prelekcje na Politechnice Poznańskiej, która odbyła się w dniu wczorajszym.
Muszę przyznać, że przeżyłem 6 lat wykładów na Politechnice Gdańskiej oraz kilkanaście szkoleń w pracy zawodowej jednak muszę przyznać, że Twój wykład był poprowadzony w sposób fenomenalny i nie zdarzyło mi się być na żadnej inne prelekcji, która nie znudziła by mnie w ciągu 30 min.
Gratuluje podejścia do tematu. Myślałem, że w Polsce nie ma osoby, która byłaby wstanie podejść do tematu w sposób, który od wielu lat prezentują anglojęzyczni autorzy w swoich publikacjach (podejście do tematu w sposób luźny, a jednak bardzo merytoryczny).

Pozdrawiam i życze wielu sukcesów!!!


Mogę więc wnioskować, że jest jeszcze wiele do poprawienia, ale przy kilku dokładnych szlifach możnaby stworzyć jakąś serię wykładów poświęconych EJB3/JPA i na jej bazie stworzyć profesjonalne 5-dniowe szkolenie z przykładami i dokładnym omówieniem tematu. Pomysł mi się podoba. Są chętni, aby zagwarantować sobie (darmowe) miejsce przez zaproponowanie potencjalnych tematów? Jeśli męczy Cię jakikolwiek temat związany z EJB3/JPA już kolejny dzień i nie widać potencjalnego rozwiązania może wartoby zrzuć to na moje barki? Po co męczyć się samemu, jak ten czas możnaby poświęcić czemuś bardziej reklaksującego, np. siedzenie przed telewizorem z chipsami/paluszkami i napojem ;-)

Prezentacja dostępna jest do pobrania jako JacekLaskowski-PolitechnikaPoznanska-EJB3-07.12.2007.pdf.

Nota bene, pojawiły się głosy o moim potencjalnym wystąpieniu nt. Korporacyjnej Javy (może właśnie o EJB3/JPA) na Uniwersytecie Gdańskim. Kuba Neumann z Uniwersytetu Gdańskiego organizuje w semestrze letnim wykład poświęcony zaawansowanym technologiom w Javie. Spora część wykładów będzie poświęcona Korporacyjnej Javie (JSF, EJB, JPA, Web Services) i towarzyszącym nowoczesnym technologiom np. AJAX. Niektóre specjalistyczne wykłady wygłoszą zaproszeni goście.
Jeśli są chętni spoza Uniwersytetu Gdańskiego, którzy byliby zainteresowani w przedsięwzięciu oraz dyskusjach (w trakcie i po wykładach oraz na forum) sugeruje się kierowanie sugesti i wniosków bezpośrednio na jego ręce.

1 komentarz:

  1. Witam!

    A więc przyłączam się do tej pierwszej grupy opinii - wykład był 'nieco' chaotyczny. Dużo ciekawych rzeczy było poruszonych. Dowiedziałem się paru nowinek. Warto było przyjść na to spotkanie. Moja uwaga - nie dać się tak rozrywać przez uczestników. Rozmowa z ludźmi i kontakt jak najbardziej, ale z materiałem trzeba iść do przodu. :) No i czasu za mało jak na taki temat. Dużo za mało.

    A jeśli chodzi o ideę warsztatów 5-cio dniowych i DARMOWEGO udziału w nich, to jestem za i to jak najbardziej! Mam dwa pomysły:
    - pierwszy, o który się dopytywałem na koniec wykładu: w jaki sposób w JPA obsłużyć odwołania do wielu baz danych w ramach JEDNEGO ziarenka (ilość klientów zmienna w trakcie działania systemu i brak górnego ich limitu);
    - drugi pomysł przyszedł mi do głowy po bardzo krótkiej wzmiance o interceptorach w 'fasolkach' - może jakieś warsztaty o nich i parę przykładów praktycznych?

    Jeśli coś mi przyjdzie do głowy z tematów - to się odezwę.

    pozdrawiam
    Michał Chmielarz

    OdpowiedzUsuń