18 grudnia 2011

Relacja z cracow.mobi w Krakowie

Dzień rozpocząłem dosyć wcześnie, bo aż o 5:30 i było to zdecydowanie za wcześnie, aby wystąpić jako prelegent na konferencji, jeśli dodać wydarzenia poprzednich dni

Dzień wcześniej poprowadziłem prezentację na temat IBM WebSphere Application Server V8 u jednego z klientów IBM na południu Polski (nazwa i miejsce nie mają znaczenia, więc pozostańmy przy anonimowych nazwach). Tym razem pobudka o 4:45, aby wyrobić się na 6:17 na pociąg. Oczywiście dzień wcześniej również zeszło mi się do po północy przed kompem. Wszystko takie interesujące i ekscytujące, że kiedy przychodzi wieczór i rodzinka kładzie się spać, albo część już dawno śpi, cisza zapada i tak się siedzi, i siedzi, i siedzi, aż zegar wybija północ (!) Pamiętam, jak uporałem się z tym problemem kilka miesięcy temu, kiedy regularnie chodziłem spać około 22, aby zrekompensować "straty" pobudką wcześnie rano. I człowiek wyspany, i jakoś spokojniej z rana, i wszystko takie dopiero budzące się do życia, a dorzucając do tego, że wszystko działo się w lato, kiedy słońce gorąco prażyło, aż się chciało w tym wszystkim uczestniczyć!

Zmęczenie jest zdecydowanie niewskazane przy jakiejkolwiek aktywności, a ta, która wymaga pełnego skupienia i udziału publiczności, jak wystąpienie na konferencji, jest nadzwyczaj niebezpieczna w takim stanie. Potrafi wydrenować ostatnie resztki energii.

Do Krakowa dotarłem na czas - 10:15. Niedługo po rejestracji trafiłem na Radka Holewę! Jakież było moje zdumienie widząc jego wesołą twarz, która musiała z pewnością kontrastować z moją, na której rysowało się postępujące (i sukcesywnie wyniszczające) zmęczenie. Moja ekscytacja spotkaniem z Radkiem jeszcze bardziej wpłynęła na moją kondycję (tak samo pozytywnie, co i negatywnie, więc możnaby założyć, że saldo pozostało bez zmian, ale wahnięcia również odciskają swoje piętno). Kilka późniejszych rozmów z Konradem "ktosopl", Andrzejem "ags" i dopiero co poznanym Bartkiem Filipowiczem (prelegentem po mnie) tylko pogarszało sprawę. Nawet gdybym o tym wiedział wcześniej, za nic i tak nie zrezygnowałbym z okazji zamienienia z nimi słowa. Właśnie podczas bezpośrednich spotkań dostrzegam ile tracę ślęcząc przed kompem zamiast wyjść "na miasto".

Za zmęczeniem przywlokło się inne "cudo" - niepokój o moje przygotowanie. Konferencja cracow.mobi była moją pierwszą, w której prezentacje były z bardzo wąskiego tematu - tworzenia aplikacji mobilnych na platformę Android. Do tej pory zwykłem brać udział w takich, na których poruszano zagadnienia związane z językiem Java, technologią Java EE i miękkimi technikami wytwarzania oprogramowania. Zakres tematyczny zwykle był na tyle obszerny, że trudno było porównywać poszczególne prezentacje pod względem merytorycznym. Pozostawała jedynie możliwość porównywania ich pod względem estetycznym - przygotowanie prelegenta w temacie, wygląd prezentacji i w ogóle interakcja z publicznością. To dawało stosunkowo obszerne pole do popisu (lub ukrycia swojego niewielkiego praktycznego doświadczenia).

To uzmysłowiłem sobie dopiero, kiedy zacząłem przyglądać się, w jaki sposób swoje tematy prezentują Konrad "ktosopl" Malawski i Marek Defeciński.

Konrad wystąpił z tematem "Deep dive into RoboGuice - beyond "Hello World" apps". Nie trudno było zauważyć jego ponadprzeciętną znajomość Androida - posługiwał się terminami androidowymi, jakby sam je tworzył i kilkukrotnie zapytany z sali, odpowiadał bez trudu. Słabiej, acz wciąż znośnie, wypadł prezentacyjnie. Kiedy wszedłem na salę, Konrad już mówił. Zacząłem uważnie przyglądać się, w jaki sposób przedstawiał temat, bo po raz pierwszy miałem możliwość zobaczyć go w akcji. I gdybym na pierwszym wrażeniu poprzestał i odpuścił sobie, to nota byłaby marna. Trudno było odgadnąć, jaki to temat wybrał sobie Konrad do przedstawienia. Tu miałem nie lada zagwozdkę. Przez pierwsze 30 minut Konrad przedstawiał Guice i założenia DI z @Inject. Ucieszyłem się z udziału Guice, a jednocześnie, przez cały ten czas, zachodziłem w głowę, co tak na prawdę skłania Konrada do jego omawiania. Koniec końców wszystkie prezentacje miały być z założenia o Androidzie, a tu czas mija, a o Androidzie ni widu ni słychu. Slajdy słabej jakości tylko pogarszały sprawę - wymagają dopracowania, bo prawie nic nie było widać. Trudno doszukiwać się problemu z projektorami, których ułożenie - jeden duży na dole i drugi na antresoli, oba z bardzo dobrą rozdzielczością - i sala, niewielka, acz dopasowana do liczby uczestników, gwarantowały komfort prelegentom i słuchaczom. W końcu nie wytrzymałem i zajrzałem do agendy - ma być o RoboGuice. Tego nie znałem. Ponownie podniosłem poziom zainteresowania na wysoki. I tak doczekałem się RoboGuice, aby na końcu doświadczyć testowania z nim. Konrad zasługuje na uznanie pod kątem jego obycia z Androidem i RoboGuice, ale na początku za bardzo odszedł od tematu i pod tym kątem zawiódł mnie. Widać potencjał prezentacyjny u Konrada i zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby wziął udział w Confiturze 2012. RoboGuice wchodzi do mojego arsenału narzędziowego i z pewnością niebawem się nad nim będę rozwodził na tym blogu. Dzięki Konrad za inspirację!

Przerwa.

Całą prezentację Konrada przesiedziałem sam, aby móc w pełni skosztować jej smaków. Przesiadłem się do Radka, który rozmawiał z...Ryan'em Gosling'iem (!) Nie żartuję. Kolejny po mnie prelegent Bartek Filipowicz wygląda zupełnie, jakby zdjąć skórę z Ryan'a (nic nie ujmując jednemu czy drugiemu). Kto nie wierzy, niech zajrzy na stronę prelegentów cracow.mobi (na samym dole). Nie mogłem się powstrzymać i powiedziałem mu o tym. W ogóle nie widać było jego zdumienia. Bynajmniej u Radka. Podobno Bartek spotykał się z taką reakcją wcześniej. Nie mogłem zdjąć z niego oczu taki podobny! :) Później doszli do nas Andrzej i Konrad, któremu "sprzedałem" moją ocenę jego wystąpienia. Obiecał naniesienie poprawek. Może już na kolejną Confiturę? Gorąco będę go dopingował, aby zgodził się wziąć w niej udział. Konrad, mordo Ty moja, nie daj się prosić!

Po przerwie, mikrofon przejął Marek Defeciński z "Testowanie w systemie Android". Powiało nudą mimo, że temat i slajdy wręcz krzyczały, aby było inaczej. Gość ma wiedzę i doświadczenie w Androidzie - co do tego, nie mam żadnych wątpliwości, ale zdziwiłbym się, gdyby znalazły się osoby, które nie zarzuciłyby mu braku przygotowania od strony prezentacyjnej. Jak zwrócił uwagę Radek - 16 minut trwał wstęp o sobie! To jak za starych, dobrych czasów moich wystąpień, za które dostawałem cięgi. Później Marek zdecydował się na kod na żywo, ale z takimi wpadkami, że podziwiałem jego upór, aby go mimo trudności zaprezentować. Samoprezentacja przez 16 minut, niedziałające testy i w końcu uwagi odnośnie emulatora Androida, zmusiły mnie do zabrania głosu, aby wyprostować stwierdzenia o wolnym działaniu tego ostatniego. Jakoś w końcu musiałem zrekompensować sobie nudę! Można było odnieść wrażenie, że testy są złe, bo są baaardzo wolne w przypadku aplikacji androidowych. Jakkolwiek trudno mi potwierdzić tę tezę w ogólności, to w tym konkretnym przypadku Marek pracował na sprzęcie, na którym całe środowisko ADT wolno działało! Panowie i panie - nie twierdzę, że ADT to cudo inżynieryjne, ale nie łudźmy się, że procek i RAM to podstawa, aby poradzić sobie z takimi problemami. To na pewno nie pozwala na stwierdzenia, że testy są do kitu, bo...maszyna za wolna i kto je by tam robił.

Jakby tego było mało Marek przekroczył czas prezentacji o dobre 10 minut. Gdyby chcieć podsumować jego wystąpienie jednym zdaniem, to pozwoliłbym sobie na stwierdzenie, że w pewnym momencie stracił kontakt z horyzontem i zaczął pikować niebezpiecznie, ku niechybnemu rozbiciu. Szczęśliwie dla wszystkich nie doszło do niej - koniec wystąpienia nadszedł i ulga pojawiła się po obu stronach.

Mimo tylu gorzkich słów pod adresem Marka, cieszę się, że mogłem uczestniczyć w jego prezentacji, bo zgrabnie zaprezentował Robolectric, który wymaga android.jar, o którym wcześniej Konrad nie wspomniał, a jedynie pozwolił sobie na uwagi odnośnie niekompletności Android API, które kończą się komunikatami "Stub!". Jeśli dobrze rozumiem rozbieżność między Markiem i Konradem, to podobną sytuację mamy z bibliotekami Java EE 6 dostarczanymi przez GlassFish w repozytorium mavenowym, które są potrzebne przy kompilacji i odchudzono je o dostarczanie wyłącznie kompletnego API bez kompletnej implementacji. Nic nowego. Dzięki Marek za skorygowanie poprzednika! Już możesz szykować się na lipcową Confiturę!

Kiedy Marek zademonstrował uruchomienie testów z poziomu Maven'a z pomocą wtyczki Easy shell do Eclipse moja ogólna ocena prezentacji lekko się podniosła. Szkoda, że 30 minut prezentacji było do kosza.

Tak dotarłem do przerwy obiadowej. 1h nie pozwalała na wojaże po Krakowie w poszukiwaniu jedzenia, więc skoczyliśmy z Bartkiem "Ryan'em" do pobliskiej restauracji z kebabem. Zaczęło mnie jednak skręcać z obawy o moje przygotowanie, więc skończyło się na kilku gryzach i reszta wylądowała w koszu. Nerwy przed moim wystąpieniem kompletnie odebrały mi apetyt. Okazało się, że również i Bartkowi. Wspólnie przeszliśmy przez jego slajdy. To było dobre posunięcie, bo później okazało się, że nie dałem rady.

I w końcu moje wystąpienie. Pozostawiam jej ocenę samym uczestnikom. Była to moja pierwsza prezentacja o Androidzie, która pozwoliła mi przypomnieć sobie uczucie tremy, która wiąże gardło przed publicznym wystąpieniem. Na prawdę dało mi się to odczuć i samemu zwróciłem uwagę na mój łamiący się głos. Poprzedni prelegenci nie pozostawiali mi złudzeń, że wodolejstwo nie jest tu mile widziane. Machanie rękoma należy odłożyć na bok i oczekuje się prezentacji na wysokim poziomie. Raczej nie byłem przygotowany do tego.

Mimo wszystko jestem z niej zadowolony pod kątem zaangażowania kilku osób w jej przebieg (w ten sposób próbowałem markować niedostateczne przygotowanie). Udało mi się poznać Jurka "AsyncTask", Grzegorza "Service" i Pawła "wyciek Contextu". Pojawiło się jeszcze kilka innych osób, które zechciały zabrać głos, ale ich niestety nie poznałem z imienia. Brawa dla wszystkich. Życzyłbym sobie, aby cała trójca zechciała przyjąć moje zaproszenie na Confiturę. W ich wypowiedziach dało się słyszeć doświadczenie i pewność swoich tez. Takich ludzi potrzeba więcej, aby ich postawa prowokowała do dyskusji podczas konferencji, co ma służyć dalszej wymianie doświadczeń. Jeśli Panowie czytacie ten wpis, zachęcam do kontaktu. Sam też Was będę poszukiwał. Pawła znam już osobiście, a Grzegorza jedynie mailem, więc zostaje jeszcze Jurek.

Pod względem merytorycznym u mnie było...średnio. Jakim to doświadczeniem mogę się mienić, skoro moje przygody z Androidem zacząłem pół roku temu?! Za to pod względem czasowym wypadłem perfekcyjnie. Zacząłem punktualnie, przygotowany psychicznie i sprzętowo. I tak też skończyłem - równo o czasie. Temat mojej prezentacji "RESTful Android" był nietrafiony, bo zdryfował na tematykę współbieżności na Androidzie, ale skoro przed samym rozpoczęciem wspomniałem o tym, czuję się zrehabilitowany. Jeśli tylko nie uraziłem uczestników swoim poziomem merytorycznym, cieszę się, że mogłem ponownie doświadczyć tego błogiego uczucia braku pewności w moje przygotowanie merytoryczne.

Slajdy dostępne są jako JacekLaskowski-cracow.mobi-RESTful-Android-2011.12.09.pdf.

Po moim wystąpieniu podeszło do mnie dwóch programistów androidowych z Comarchu - Maciej i kolega, którego imienia nie zapamiętałem (wybacz), którzy przedstawili mi problemy z dużą liczbą View w Activity (ponad 80) i problemami z działaniem Galaxy S2. Niestety, mimo, że szukali pomocy u mnie, to nie trwało długo, abym zreflektował się, kto tu potrzebuje pomocy - to nie ja im, ale oni mnie mogą pomóc. Mam do nich kontakt i nie zawaham się go użyć! Takich ludzi chciałbym więcej jako prelegentów na Confiturze 2012. Muszę nad nimi popracować jeszcze, bo nieświadomi moich planów względem nich.

Tak zeszła mi prezentacja Bartka. Wybacz Bartek! Zaproszenie na Confiturę wciąż podtrzymuję, więc pozostajemy w kontakcie.

Tak też skończyła się ścieżka wykładowa, ale nie moje poznawanie nowych twarzy. Mimo, że to wciąż konferencja javowa, to mało było osób, które wcześniej znałem. Wciąż zachodzę w głowę, czy Android to pole dla dotychczasowych znajomych z branży? Jakoś niewielu para się Androidem i trudno mi teraz odpowiedzieć dlaczego. Frapuje mnie to, więc niebawem pewnie jakaś odpowiedź się znajdzie.

Na sam koniec trafiłem na kilku napaleńców konferencyjnych, którzy zapowiedzieli już organizację konferencji o urządzeniach inteligentnych w Katowicach! Pozdrowienia dla Piotra "kosarock" i Marcina! Nie tylko zaskoczyli mnie swoim zdeterminowaniem, ale również wyborem miejsca (a może przede wszystkim tego drugiego). Sądziłem, że Kraków i Wrocław promieniują na okolicę tak silnie, że trudno mówić o kolejnej inicjatywie w pobliżu. W samym Krakowie mamy już GeeCON z ekipą z Polish JUG, JDD Proidei z Andrzejem i Anią na czele, 33rd degree Grześka Dudy, teraz cracow.mobi, a jeszcze są SFI i Eclipse DemoCamp. Dodać do tego silne oddziaływanie Poznania (Eclipse DemoCamp, Code Retreat i potencjalnie GeeCON) oraz Warszawy (Confitura, warsjawa i Eclipse DemoCamp), i nie widzę miejsca na nową propozycję w środkowej i południowej Polsce (może za wyjątkiem Łodzi, w której ostatnio mieliśmy do czynienia z mobilization i Code Retreat). Gdybym tylko mógł oddać zapał katowickich organizatorów, to pewnie wielu z Was nie miałoby złudzeń, że w 2012 będzie się mobilnie działo w Polsce, a Katowice stanie się kolejnym miejscem konferencyjnym po cracow.mobi i mobilization. Będę ich wszystkich gorąco dopingował. Z tyloma konferencjami w okolicy, będzie więcej okazji na wymianę doświadczeń. Bardzo się z tego cieszę i kiedykolwiek poproszony o pomoc, zawsze chętnie jej udzielę. Zresztą organizatorzy odgrażali się, że już jestem zaproszony! Z pewną nieśmiałością przyjmuję zaproszenie. Dziękuję!

O 16:45 byłem już w pociągu, aby przed 21 pojawić się w domu. Zmęczony i podekscytowany cieszyłem się, że wcześniej odwołałem udział w Agile Development Day 2011 w Warszawie, które zaplanowane zostało na całą sobotę! Po prostu nie dałbym rady. Tak bardzo chciałem w nim uczestniczyć, że kiedy już się pojawiła w harmonogramie, okazało się, że nie dane mi w niej wziąć udziału. Tak bardzo chciałem móc zasiąść z Jakubem Nabrdalikiem w parze i przy akompaniamencie Krzyśka Jelskiego ponownie wczuć się w melodię TDD. Następnym razem.

Trójka organizatorów cracow.mobi: Mateusz, Maria i Łukasz, których miałem przyjemność poznać podczas konferencji stanęła na wysokości zadania. Jestem im niezwykle wdzięczny, że umożliwili mi wziąć udział w konferencji i to w zaszczytnej roli prelegenta. Niech to będzie dzień, w którym upewniłem się, że inwestycja mojego czasu w rozpoznanie Androida była dobrym wyborem. Nowa technologia, zupełnie nowa klasa urządzeń, nowi ludzie - w roli uczestników, prelegentów i organizatorów. Jestem pozytywnie naładowany na kolejne androidowe przyjemności. Nie mógłbym sobie wymarzyć lepszego zakończenia roku 2011!

Nagrania z konferencji mają być dostępne na kanale mobiledeveloperpl na YouTube. Zapraszam do ich oglądania i komentowania. Uwagi zawsze mile widziane. Już nie mogę doczekać się, kiedy tylko pojawi się nagranie z mojego wystąpienia. Oj wstyd mi, oj wstyd, że można było tak wiele, a dałem tak niewiele. Kolejne książki czekają na moją przychylność i kolejne pomysły na aplikacje. Końcówkę roku 2011 zaplanowałem androidowo.

12 komentarzy:

  1. Miałem przyjemność być uczestnikiem tej konferencji. Dało się wyczuć, że troszeczkę się denerwowałeś z początku, ale było super!

    Poniżej kawałek wycięty z mojego króciutkiego wpisu o tej i innej konferencji:
    "Było warto, ponieważ to właśnie to wystąpienie dało mi jakiś cień szans na zrozumienie co ten gość ze sceny do mnie mówi. Dodatkowo wykład przerywany dowcipami, łapaniem kontaktu z publicznością nie zanudzał laika, który przyszedł posłuchać o czymś, z czym się jeszcze nie spotkał."

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki Paweł! Potrzebne mi to było, bo czułem, że bardziej niż zwykle zawiodłem publikę, która poświęciła mi swoje 45 minut.

    Blog zasubskrybowany. Kolejny w moim strumieniu, który monitoruję na bieżąco. Teraz własnie stałeś się osobą publiczną :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiem co EDC ma wspólnego z Warszawą, ale ja bym raczej to spotkanie entuzjastów Eclipse kojarzył z Krakowem i Poznaniem, gdzie edycji EDC było już po 7, może 8... straciłem rachubę. GeeCon tez miał dwie edycję w Krakowie, dopiero w przyszłym roku z tego co wiem odbędzie się w Poznaniu.

    OdpowiedzUsuń
  4. EDC w Warszawie realizowane było przynajmniej w 3 edycjach (a może i więcej). Dopiero teraz jednak widzę, że przy Poznaniu nie napisałem o EDC, co szybko naprawiam dla potomności. GeeCON dodaję do Krakowa, ale gdzieś słyszałem, że było/będzie w Poznaniu (i pewnie stąd ta pomyłka).

    Wszystko teraz powinno być w należytym porządku. Dzięki za zwrócenie mi uwagi na te nieścisłości.

    OdpowiedzUsuń
  5. Skoro już wymieniamy EDC w Poznaniu, to wypadałoby wspomnieć Kraków. Już 8 edycji, po szczegóły odsyłam do: http://polishineclipse.blogspot.com/2011/11/eclipse-birthday-party-in-krakow.html oraz http://wiki.eclipse.org/Eclipse_DemoCamps_November_2011/Krakow

    OdpowiedzUsuń
  6. "Blog zasubskrybowany. Kolejny w moim strumieniu, który monitoruję na bieżąco. Teraz własnie stałeś się osobą publiczną :) "

    Bardzo dziękuję, ale myślę, że do osoby publicznej mi daleko :) (szczególnie, że nie jestem żadnym ekspertem w żadnej dziedzinie, dopiero się uczę). Ale myślę, że to może być dobrą motywacją do regularniejszego blogowania, sam zresztą powiedziałeś, że jak się coś robi systematycznie, to już to nie zabiera czasu - mam nadzieję, że masz rację :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Szymon, zrobione.

    Paweł, skoro się uczysz, to może można nazwać Cię ekspertem od nauki?! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wierzę, że na samym tytule się nie skończy i niebawem zobaczymy/przeczytamy kolejny wpis! :) W końcu tytuł "eksperta od nauki" ma wielu, ale niewielu może poszczycić się tytułem wyższego poziomu "eksperta od nauki i blogowania o niej"!

    Chętnie służę pomocą w razie potrzeby *zmniejszenia* własnych oczekiwań odnośnie zawartości wpisu. Zwykle ludziska stawiają przed sobą zbyt wygórowane cele, które początkowo budując stopniowo wyniszczają, aby w końcu frustrować ich nieosiągnięciem.

    "Po malutku" przyświeca moim działaniom. Może i Tobie się przyda?!

    OdpowiedzUsuń
  9. Prezentacji Konrada nic nie mogę zarzucić. Wszystkie slajdy widziałem wyraźnie chociaż od prelegenta siedziałem dalej, niż bliżej. Samego Guice/DI Konrad omawiał bardzo pobieżnie i szybko przechodził do zademonstrowania przykładów w Androidzie. IMHO Zdecydowanie najlepsza prezentacja na konferencji.

    Trochę natomiast zawiodłem się na Twojej prezentacji, Jacku. Ostatnio zgłębiam temat integracji Android/JEE (w tym poprzez RESTa). Miałem nadzieję, że będę mógł porównać moje rozwiązania i pomysły z Twoimi. Zamiast tego mówiłeś (za) dużo o tym, że wykonując ciężkie operacje IO nie należy blokować UI - co jest truizmem. I zademonstrowałeś odczytanie input streama za pomocą java.net.HttpURLConnection. Spodziewałem się więcej po prelegencie twojego kalibru :) .

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak, Henryk, właśnie wyniosłeś moje myślenie na piedestał publiczny. Ja również uważam, że mogło być lepiej i z większym kalibrem. Następnym razem, następnym razem. Dzięki za prztyczka w nos!

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję Jacku za zaproszenie na Confiturę - z miłą chęcią wpadnę :-)

    Cieszę się bardzo, że i Tobie (obiracane fixy zastosuję :-)) jak oraz, jak widzę, Henrykowi i innym prezentacja się podobała... :-) Guice wymagał wyjaśnienia - ponieważ jak widać było po ilości rąk w górze w odpowiedzi na pytanie dotyczące znajomości Adnotacji Javowych, więc drobne intro dot. samego Guice było wydaje mi się dobrym zabiegiem :-)

    Dzięki raz jeszcze za poświęcenie mi całego akapitu w tymże poście :-) Pozdrawiam i do napisania w sprawie konfitury!

    OdpowiedzUsuń