17 sierpnia 2010

Book review: RESTful Java Web Services

Okładka RESTful Java Web Services
Właśnie opublikowałem najnowszą recenzję książki RESTful Java Web Services Jose Sandoval z Packt - Book review: RESTful Java Web Services.

Miałem duże nadzieje związane z lekturą tej książki, która miała sprawić, że bez wahania będę mógł się mienić mianem znawcy tematu Web Services, ale z przykrością muszę stwierdzić, że coraz bardziej skłaniam się ku opinii, że Packt wypuszcza książki, których wartość marytoryczna jest, powiedzmy, średnia ze wskazaniem na słaba. Nie liczyłem liczby książek z Packt, które przeczytałem, ale ta pozycja zdecydowanie potwierdza tę prawidłowość. Dużo powtórzeń, kod źródłowy niezwykle trywialny, a w dodatku autor pozwala sobie na jego opis i to w różnych częściach książki powtórzony kilkukrotnie. Zdecydowanie za mało przy tytule, który mógłby wskazywać, że mamy do czynienia z encyklopedią na temat javowych usług sieciowych pisanych zgodnie z zasadami REST. Jako wprowadzenie może być, ale szkoda czasu na jej czytanie od deski do deski - wystarczy przeskoczyć do odpowiednich rozdziałów, które w danej chwili są interesujące. Jakby na pocieszenie, dzięki książce miałem po raz pierwszy możliwość posmakowania prostoty db4o. Niewiele, ale wystarczyło, aby przekonać się o jego walorach i sensowności użycia w projektach. Na pewno nie zapomnę o db4o przy nadarzającej się okazji jego wprowadzenia do projektu.

Zainteresowani całościowym spojrzeniem na wartość merytoryczną książki zapraszam do lektury mojej recenzji Book review: RESTful Java Web Services.

Kolejną książką, za którą się zabrałem, jest Practical Clojure. Muszę przyznać, że pierwszy rozdział zrobił na mnie ogromne wrażenie prostotą omawiania koncepcji, które stoją u podstaw Clojure. Bardzo zapadło mi w pamięci wyjaśnienie, dlaczego tak istotne jest, aby utrzymać niezmienność struktur danych, nawet tam, gdzie wydawałoby się, że jest nieprzystającą do problemu. Przykład z cyfrą 3, której zwiększenie o 1, to utworzenie nowej kopii z wartością 4 przemówił mi do rozsądku :) W końcu tak samo jest z bardziej złożonymi strukturami, które wbrew wspomnianej oczywistości z 3, traktujemy specjalniej i dodanie elementu niewielu wskazuje na *konieczność* utworzenia struktury-kopii z nowym nabytkiem. Wydaje się zbyt kosztowną operacją?! Proszę o argumenty popierające to myślenie? Chętnie wysłucham (a książka posłuży mi jako moje źródło odpowiedzi).

Czy u Ciebie również daje się odczuć potrzebę poznania języka funkcyjnego bardziej dokładnie i praktyczniej? U mnie zaczyna być widać objawy chorobowe przechodzące w uzależnienie. Czego i Tobie życzę! :)