22 marca 2007

Konferencja, broszura o EJB3 i pomysł na książkę - temat nieznany jeszcze

Dzisiaj będzie mniej technicznie. Kilka ciekawostek, z którymi zmierzyłem się ostatnio. Zacznę od mojej prelekcji Więcej, szybciej i prościej z Java EE 5 i Apache Geronimo 2 na konferencji Software Development GigaCon 2007 w Warszawie. To już jutro - piątek 23.03.2007 o godzinie 13:40. Wcześniej jest prelekcja zatytułowana JBoss Seam: framework nowej generacji, w której zamierzam uczestniczyć.
Jak się można domyśleć żyję jutrzejszym wykładem i wszystkie aktywności spowolniły się na rzecz tej jednej - wykładu. Zastanawiam się jak w ciągu 45 minut przedstawię temat tak rozległy w sposób wystarczający, aby wzbudzić kilku uczestników do dyskusji. Chyba zacznę od jakiegoś szalonego stwierdzenia, które rozpali kilka głów. Tylko, co miałoby to być?!

Bardzo powiązane z jutrzejszą prezentacją jest pewna broszurka, która powstała na podstawie moich relacji z lektury specyfikacji EJB3 i JPA. Niedawno otrzymałem ciekawą wiadomość, od osoby, która zainteresowana była scaleniem moich relacji w coś książkowego. Padło pytanie o moje chęci napisania książki, ale skoro na razie się na to nie zanosi (a już na pewno nie prędko), to padło pytanie o możliwość stworzenia broszury na bazie dotychczasowych materiałów. Nie mógłbym się nie zgodzić na taką propozycję i powstała broszurka o EJB3, która liczy aż 71 stron (!) Nie mogłem w to uwierzyć - 71 stron! Była już taka inicjatywa, ale było to na tyle dawno, że liczba stron nie była tak oszałamiająca - teraz byłem mile zaskoczony. Nie rozpisuję się już więcej na jej temat tylko zapraszam do jej pobrania. Broszura z relacjami z lektury specyfikacji EJB3 oraz JPA znajduje się pod adresem http://www.podrb.pl/pmj.pdf. Zapraszam wszystkich do jej pobrania i ostrej krytyki. Komentarze, szczególnie te krytyczne, są mi bardzo potrzebne. W końcu tylko tak mogę podnieść swój warsztat literacko-techniczny.

Skoro mowa o warsztacie literackim przejdę do ostatniej ciekawostki...pisanie książki. Pisałem już, że otrzymałem kilka propozycji napisania książki, ale ta ostatnia wydaje się być najbardziej prawdopodobna. Spotkałem się z wydawcą i pozostaje wybór tematu. W zasadzie nie jest to pytanie kiedy, tylko o czym. Jest tyle ciekawych projektów i specyfikacji, że aż boję się pomyśleć, że mógłbym ich wszystkich nie opisać. Jednak pewne muszą zostać pominięte, albo potraktowane mniej dokładnie niż inne. Tutaj jest nie lada problem - które? Wydaje mi się, że najlepiej czułbym się mogąc napisać o JSF 1.2 i projektach kontrolek JSF, np. IceFaces, RichFaces, RichClientFaces, MyFaces, OurFaces, JWL, ADF, Tobago, Tomahawk, Trinidad, ajax4jsf i wiele innych i chciałbym dołożyć do tego kilka, a może więcej niż kilka, słów o JBoss Seam. Wydaje się, że jest to wystarczająco obszerna tematyka, aby napisać więcej niż jedną książkę. Tylko, czy tego potrzebuje polski rynek techniczny? Czy byłoby zainteresowanie? Może jednak napisać coś w stylu Notatnik Projektanta Java EE, w którym zebrałbym wszystkie przemyślenia, które trafiają na grupy dyskusyjne, fora, do mojego Notatnika i Wiki, co mogłoby stanowić ciekawe uzupełnienie do codziennych naszych lektur? A może porzucić JSF na rzecz EJB3 i analizie jej możliwości udekorowując przykładami? Mnogość tematów, które mógłbym i chciałbym opisać jest przygniatająca, że trudno wybrać ten jeden temat.

Jutro wykład. Pora odłożyć zastanawianie się nad tematem książki na później.

2 komentarze:

  1. Ja najchętniej to widziałbym książkę traktującą o EJB3 uzupełnioną o rzeczywiste przykłady projektów. To znaczy, nie tylko objaśnienie API EJB ale poparte doświadczeniem autora opisy JAK poprawnie używać tych API w aplikacji. To chyba są najcenniejsze informacje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sensowne jest:
    coś w stylu Notatnik Projektanta Java EE, w którym zebrałbym wszystkie przemyślenia, które trafiają na grupy dyskusyjne, fora, do mojego Notatnika i Wiki

    czegoś takiego chyba jeszcze nie ma.

    OdpowiedzUsuń