25 lutego 2007

Eclipse Mylar - JIRA, Bugzilla i Trac w Eclipse 3.3

Ale się ucieszyłem! W końcu jest! Eclipse Mylar 2.0M1 działa w mojej instalacji Eclipse IDE 3.3m5eh. Walczyłem z tym przez ponad 2 tygodnie (wcześniej z poprzednimi wersjami 3.3) szukając rozwiązania po wszystkich forach, systemach zarządzania zgłoszeniami, próbując różnych konfiguracji Eclipse IDE oraz wtyczek, itp. Byłem już bliski śledzenia wykonywania (ang. debugging) wtyczki, aż wczoraj, ot tak przypadkiem, bliski zrezygnowania z Mylar, zauważyłem, że Eclipse korzysta z pliku jvm.dll z katalogu C:/Program Files/Java/jre1.4.2_13 (można to zobaczyć w Help->About Eclipse SDK->Configuration Details, a tam parametr -vm, który teraz po zmianie wskazuje na C:\apps\jre5\bin\client\jvm.dll).

Jeszcze w sobotę, znalazłem informację o wymaganiach Eclipse Dali (inna wtyczka, która nie chce współpracować), gdzie wyraźnie zaznaczono, że wymagane jest uruchomienie Eclipse z Java 5, aby funkcjonalność JPA działała poprawnie (czytaj: w ogóle była dostępna). Ta informacja, problemy z Mylar i fakt, że w zasadzie Java 1.4.2 nie była mi już potrzebna, sprawiły, że zdecydowałem się usunąć Java 1.4.2 całkowicie.

Jakież było moje zdumienie, kiedy po ponownym uruchomieniu komputera i uruchomieniu Eclipse zobaczyłem Help->Mylar UI Legend


, czy Window->Open Perspective->Other...->Planning


, nowe widoki w kategorii Mylar i Mylar Sandbox


, czy w końcu nowa ikona w widoku Package Explorer.


A skąd tyle zainteresowania i uporu w uruchomieniu wtyczki Mylar?! To wiedziałem jeszcze zanim działała mi wtyczka. Zarządzanie zgłoszeniami w dowolnym systemie zgłoszeń (JIRA, BugZilla, czy Trac) to praca z przeglądarką - wyszukiwanie zgłoszenia, pobranie poprawki (łaty, ang. patch), jeśli dostępna, dołączenie do projektu, kompilacja, nierzadko poprawa samej poprawki, zmiana stanu zgłoszenia, tworzenie poprawki, itp. Gdybym mógł zarządzać zgłoszeniami z poziomu środowiska IDE (przy projektach Apache Geronimo i Apache OpenEJB jest to JIRA) zdecydowanie ułatwiłoby mi to pracę (i być może znalazłbym go więcej dla nich ;-)). Po przejrzeniu prezentacji na temat Mylar - Webinar: Task-Focused Programming with Mylar i poznaniu oferowanych możliwości, np. możliwość włączenia poprawki do projektu z poziomu Eclipse, nie mogę uwierzyć, że tak mało pisze się o nim. Przecież to powinna być wtyczka na stanie każdego programisty korzystającego z Eclipse IDE (!) Poza wtyczkami WTP, TestNG, Subclipse/Subversive, Spring IDE, JBoss IDE, Apache Geronimo, GlassFish, Groovy i zapewne kilku innych, wtyczka Eclipse Mylar stała się dla mnie numerem 1. Po wydaniu nowej wersji rozwojowej WTP (z Eclipse Dali jako narzędzie JPA) praca z Eclipse staje się niezwykle ciekawa i prostsza (myli się jednak ten, kto myśli, że NetBeans IDE jest daleko w tyle! Ostatnia wersja NetBeans IDE 6.0 m7 to...może następnym razem. Pora na Mylar!).

7 komentarzy:

  1. Witam,

    Przyznam, iż używałem wtyczki przez jakiś czas, na początku byłem zachwycony, ale z czasem zauważyłem parę problemów przy pracy z Mylarem:
    1. Zbyt mała przestrzeń(rozdzielczość) nie pozwala na wygodną pracę z wtyczką
    2. Brak wsparcia dla systemów raportowania czasu(np. Xplanner), co prawda da się to zrobić, ale jest dość uciążliwe.

    Wtyczka owszem bardzo ciekawa, ale może warto poczekać na kolejne M:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam!

    Może nadchodząca prezentacja na EclipseCon 2007 rzuci trochę światła na kwestię Mylar+XPlanner - http://www.eclipsecon.org/2007/index.php?page=sub/&id=3897&conference=2007.

    Nigdy nie korzystałem z XPlanner i po Twoim komentarzu zamierzam na niego zerknąć. Jakieś wskazówki zanim wciągnie mnie wir problemów? ;-)

    Jacek

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,

    Odnośnie samego narzędzia, to jest to dość prosty system rejestracji czasu pracy napisany w Javie. W systemie definiujemy projekty, w których mamy iteracje(poprawa błędów, CR-y). W każdej iteracji są User Story(czyli każdy odpowiada za daną funkcjonalność) w ramach user story są taski(zadania). Oczywiscie jest dużo więcej możliwości, definiowanie taskow jako Testy A, błędy itd...

    System ma pare wad, pierwsza i najważniejszą jest brak integracji z trackiem/bugzilla/jira. Kolejny problem to brak exportów czasu pracy z podziałem na taski. Ale ogólnie jest ok.

    Trzeba tylko kodowanie dobrze ustawić:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,
    To moze moje 3 grosze.
    Jako ze w pracy potrzebuje zawrówno JDK 1.5 jak i SDK 1.4 takze walczylem swego czasu z eclipse i wersja java która ma uzywac. Nie udalo mi sie ustalic na jakiej podstawie eclipse wybiera runtime z ktorego ma skorzystac ale w pliczku eclipse.ini mozna podawac parametry uruchomienia.
    Linia -vm %JAVA_HOME%/jre/bin/client/jvm.dll"
    i zmiany JAVA_HOME na interesujac nas wersje pozwala uporac sie z probleme bez koniecznosci pozbywania sie java 1.4 z systemu.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Wydaje się, że jest to jedyne znane wyjście z sytuacji (bez usuwania Java 1.4 z systemu). Jakimś cudem nie mogę doszukać się rozwiązania, które nie angażowałoby konfiguracji Eclipse poprzez eclipse.ini. Nie mogę doszukać się jaki jest mechanizm odszukiwania Javy w systemie - czuję, że wystarczyłoby usunąć coś z c:\windows\system32 i byłoby po sprawie. Ale co?!

    Dzięki metyl za 3 grosze! Zawsze przyda się na spłatę kredytu! :P

    OdpowiedzUsuń
  6. Generalnie chyba problem wystepuje tylko pod win, eclipse nie bierze pod uwage zmiennej JAVA_HOME choc taka posiadam w systemie. Nie wiem jak pod innymi OS sie zachowuje. Takze nie udalo mi sie stalic na jakiej podstawie odbywa sie wyszukiwanie JRE do uruchomienia eclipse.
    Z %SYSTEM_ROOT%\system32 moze java.exe ale to raczej kopia aktualnie uzywanego JRE tak zeby IE widzial z czym sie je applety itp.
    Generalnie problem podobny do NetBeans kiedy to po zmianie java trzeba podac sciezke na nowo w konfiguracji. Tak jakby IDE nie mogły sobie sprwadzac JAVA_HOME a dopiero potem jęczeć ze cos nie tak.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam, Jacku!
    Może temat o Mylarze (teraz Mylyn) jest już "troche" przestarzały, ale jednak. Podoba mi się to narzędzie, tylko ma ono duzę wadę (poza innymi drobnymi, napr. nie wspera JIRA do wersji 3.3). Miałem taki problem, że przy restarcie Eclipse (3.3) wszystkie projekty mieli błędy kompilacji nektórych (nie wiem jakim losem wybranych) klasah w stylu "Type java.lang.Object cannot be resolved". Clean projektu pomagał tylko po usunięciu i dodaniu z powrotem jakiegokolwiek wpisu w Biuld Path. Ale przy uruchomeniu IDE historia się powtarzała... Do tego momentu jak zatrzymałem wszystkie pluginy Mylyn'a! Nie wiem o co chodzi, w necie nie znalazłem na razie nic czekawego na temat tego problemu. Może wiesz jak z tym poradzić.
    Dzięki za jakiekolwiek wskazówki.

    Vlad

    OdpowiedzUsuń