22 maja 2012

Clojure na WJUGu - mogło być więcej "gdzie" zamiast "jak"

Właśnie zbieram myśli po moim dzisiejszym spotkaniu WJUGowym, gdzie w gronie 19 osób mogłem przedstawić swoje postrzeganie budowania aplikacji korporacyjnych Java EE 6 z Clojure. Jak wspominałem, celem nie było przekonanie o słuszności zastosowania Clojure w Java EE 6, ani całkowite zaniechanie Javy na rzecz Clojure przy budowaniu aplikacji webowych, a jedynie zainspirowanie myśleniem wokół języków funkcyjnych do ich rozwijania na przykładzie Clojure.

Klimat spotkania sprawił, że miałem możliwość przedyskutowania kilku kwestii z uczestnikami. Padały wątpliwości o sensowność Clojure jako język programowania w projektach - a że za młody, niewiele doświadczeń z nim, itp., ale również stawiano pytania o miejsca, w których mógłby się odnaleźć. I tu znajduję pewną lukę w moim rozumowaniu Clojure - za mało było "gdzie" zamiast "jak". To cenna lekcja, której nie doświadczyłbym, gdyby nie spotkanie. Mam zadanie na Confiturę 2012! Oby tylko temat Clojure został przyjęty. Głosujcie na temat "Dlaczego nie programujemy funkcyjnie? (z Clojure w tle)" na Vote 4 Papers.

Dziękuję wszystkim uczestnikom za przybycie i za stworzenie atmosfery umożliwiającej wymianę poglądów. Właśnie tego potrzebowałem w mojej karierze wokół Clojure.