20 września 2011

Znikające okienka z android.widget.Toast

Przykłady dostępne w zestawie Technical Resources (oznaczone Tutorial) z łatwością spełniają większość potrzeb nowicjusza w temacie tworzenia aplikacji androidowych. Pisane są przystępnym językiem, tak że bez względu na znajomość Javy, czytelnik powinien odnaleźć się w nawale informacji. Polecam!

Mam już za sobą przestudiowanie Hello World i zabrałem się za Hello Views.

Analizując przykłady trafiłem na klasę android.widget.Toast:

"A toast is a view containing a quick little message for the user."

Ku mojemu zdziwieniu klasa nie dziedziczy po android.view.View czy android.app.Activity, ale zakładam, że tworzy rodzaj Activity na potrzeby wyświetlenia komunikatu użytkownikowi. Komunikat może pochodzić z "resource" (a już miałem napisać "zasób", ale dla dobra sprawy pohamowałem się) lub podany jest jawnie (niezalecane ze względu na lokalizację aplikacji). Wywołujemy metodę statyczną Toast.makeText(Context context, CharSequence text, int duration) i pojawia się okienko z wybranym tekstem. Przypomina mi to w zastosowaniu javax.swing.JOptionPane, ale Toast znika samo (po zadanym czasie, np. przez stałą Toast.LENGTH_SHORT lub Toast.LENGTH_LONG).

W repo android-examples/Powitanie jest już wersja aplikacji z użyciem Toast.makeText() - wyświetla imię podane przez użytkownika w polu tekstowym. Wciąż nic imponującego, ale utrzymuje mnie w ciągłym kontakcie z nowym środowiskiem, a to bardzo ważne na początku.