16 grudnia 2006

IBM WebSphere Application Server Version 6.1 Feature Pack for EJB 3

Na ostatnim spotkaniu Warszawa JUG poruszono temat wsparcia dla Java EE 5 w serwerach aplikacyjnych, również i tych komercyjnych, oraz wsparcie samych narzędzi. Moja prezentacja demonstrowała Java EE 5 w wykonaniu NetBeans IDE 5.5, M2 oraz Glassfish v2 i można było stwierdzić, że była zbyt ekstremalna w tym sensie, że większość z czynności wymagała znajomości Java EE i integracji narzędzi. Oczywiście znajomość technologii jest istotna w jej poprawnym zastosowaniu, jednakże z perspektywy czasu stwierdzam, że mogłoby być ciekawiej, jeśli prezentacja dotyczyłaby Java EE z punktu widzenia wsparcia przez narzędzia wspomagające tworzenie aplikacji (był NetBeans IDE, chociaż czułem, że większość pracuje z Eclipse IDE) oraz wsparcia przez produkcyjnie gotowe serwery aplikacyjne. M2 był dobrze odebrany, ale połączenie M2 i Java EE tworzyło temat nie na godzinę, badź dwie, ale na cały dzień (!)

Właśnie wczoraj przeczytałem informację o kolejnym komercyjnym dostawcy (poza Sunem i Oracle) z serwerem aplikacyjnym wspierającym EJB 3.0. Jest to dodatek-rozszerzenie do IBM WebSphere Application Server 6.1. I tutaj już wiadomo, o kim mowa - IBM. Nie ukrywam, że wiele mojego dziennego czasu upływa z produktami IBM i bardzo się ucieszyłem, kiedy po publikacji narzędzia IBM Rational Application Developer (RAD) v7, który oparty jest o Eclipse 3.2.1 (bądź jako rozszerzenie do własnej wersji), pojawia się teraz wsparcie dla EJB 3.0 w serwerze aplikacyjnym. Więcej informacji można znaleźć na stronie IBM WebSphere Application Server Version 6.1 Feature Pack for EJB 3. W nadchodzący poniedziałek podchodzę do egzaminu z Sun Java Certified Programmer 5 (SCJP 5), więc będę wewnętrznie walczył z samym sobą, aby nie spróbować uruchomić tego cacka ;-)

Jakby tego było mało jakimś dziwnym trafem znalazłem się na stronie Eclipse Dali JPA Tools, gdzie dowiedziałem się o rozszerzeniu Eclipse o narzędzia do Java Persistence API. Słyszałem wcześniej o Dali, ale aż do dzisiaj nie sądziłem, że ma to cokolwiek wspólnego z Java EE. W zasadzie to trudno mi sobie przypomnieć, co odpowiedziałbym, kiedy byłbym zapytany o Eclipse Dali. Teraz na pewno nie odpuszczę i korzystając z funkcjonalności Eclipse extension locations pobawię się Dali.

Dodam jeszcze, że projekt Apache OpenEJB 3 również małymi krokami zmierza ku wsparciu EJB 3.0, przez co wierzę, że i Apache Geronimo niedługo zacznie oferować dla niej wsparcie. Niedługo dla mnie oznacza pierwszą połowę nadchodzącego roku (Q107), ale czas pokaże jak będzie. W końcu jest to projekt otwarty, więc wszystko zależy od dostępności czasu osób zaangażowanych w projekt. Jeśli chciał(a)byś pomóc, zapraszam jako programista w obu projektach.

3 komentarze:

  1. Parę dni temu pojawił się też WebLogic 10 Tech Preview.
    Wersja ostateczna ma być w pełni zgodna z Java EE 5 ale preview nie jest. Jeszcze go nie instalowałem więc nie wiem czy jest coś z EJB3.

    Napisz coś o SCJP jak już zdasz. Ja też od dłuższego czasu się na to czaję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest i to wiekszosc JEE 5 (EJB3 - zwlaszcza Persistence) zaimplementowane. Implementacja JPA w wersji 10 bazuje na Kodo i OpenJPA. OpenJPA to Kodo w ok. 60% open source i z licencja Apache (jest to zreszta domyslna implementacja JPA w Geronimo). W porownaniu do OpenJPA w WLS 10 znajda sie jeszcze typowo enterprisowe funkcje dotyczace transakcji rozproszonych, security, wydajnosci, profilowania zapytan, itp. Jesli chcesz wiedziec wiecej co nowego, to polecam dokumentacje do preview: http://edocs.bea.com/wls/docs100/notes/new.html

    Pozdrawiam,
    Waldek Kot
    BEA

    PS
    Jacek - wielka szkoda ze nie moglem byc tym razem... Biznes na wschodzie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę przyznać, że sądziłem, że BEA przespała temat, a tu proszę - mamy na widoku wersję 10 i jakie nowości! Aż nie mogę oprzeć się pokusie, aby uruchomić sobie przykłady w nowym środowisku. Na pewno skorzystam z dokumentacji do nauki technologi. Dzięki Panowie za namiary!

    Wierzę również, że WLS v10 dostarcza Wam tyleż samo radości co mnie WAS v6.1 ;-)

    Jacek

    OdpowiedzUsuń