31 sierpnia 2014

Kamil z Warsjawy pisze, że "strasznie mało jest zgłoszonych warsztatów ze Scali"?!

Dostałem dwa dni temu maila od Kamila - organizatora Warsjawy, która na swojej stronie domowej przedstawia się tymi słowami:

"Conference for developers, by developers. Unique 100% workshop formula. “Learn by doing” approach. Proudly host workshops related to all aspects of software development: designing, developing, testing, maintaining etc. Initially oriented around Java and JVM programming languages. Now open to other programming languages like Scala, Groovy, Python, mobile development for Android, iOS and others."

Świadomie podkreśliłem Scala - język moich ostatnich trudów mentalno-projektowych, któremu poświęcam prawie całe 100% swojego czasu i żywo jestem zainteresowany, aby więcej działo się w Polsce w tym obszarze. Widać dużo trzeba jeszcze zrobić, bo Kamil napisał:

Cześć,

Przejrzeliśmy dzisiaj (kolejny raz) zgłoszenia z C4P i strasznie mało jest zgłoszonych warsztatów ze Scali, a temat wydaje się strasznie popularny od dłuższego czasu.

Macie może jakieś opinie z czego to wynika? Może potrzebujecie jakiejś pomocy lub dodatkowej osoby do rady programowej?

Jeśli macie jakichś niezagadanych prelegentów to odezwijcie się do nich, bo ścieżka scali wygląda dużo, dużo gorzej niż się spodziewaliśmy.

Pozdrawiam
Kamil

I tu pojawiła się moja odpowiedź, którą postanowiłem opublikować, aby sprowokować dyskusję w naszym światku o stanie akceptacji Scali. Chciałbym się w wielu miejscach mylić i proszę o komentarze, które sprowadzą mnie na poprawną ścieżkę myślenia o Scali w Polsce.

Cześć Kamil,

Mam wrażenie, że w Polsce temat Scali jest podzielony na dwie kategorie osób:

1. już czujących się pewnie
2. dopiero raczkujących (zwykle wyłącznie przyglądających się z nielicznymi wypadami na Coursera)

Nie siliłbym się na większe rozczłonkowanie społeczności scalowej w PL.

Obie grupy przenikają się i wyłącznie brak konfrontacji ich uczestników pozwala jednym sądzić, że należą do grupy innej niż faktycznie powinni przynależeć (w oby kierunkach).

Sam jestem osobą, która (wierzy, że) czuje się pewnie w Scali, ale daleko mi do mistrzostwa i powiedzmy, że panuję nad sytuacją, co dla wielu zaawansowanych jest wystarczające, aby przypisać mnie do grupy "dopiero raczkujących". To ma ten nieprzyjemny skutek, że Ci znacznie słabsi do tej grupy nie powinni już należeć. Chciałoby się wyznaczyć kolejną grupę/kategorię osób dla podobnych mi, ale uważam, że wtedy należałoby stworzyć znacznie więcej grup, które wyznaczone byłyby przez liczbę projektów - zamkniętych/w firmach czy open source (możnaby liczyć przez liczbę commit'ów lub aktywność na StackOverflow czy grupach dyskusyjnych). A to pewnie i tak nie dałoby satysfakcjonującego podziału i tylko zagmatwałoby temat jeszcze bardziej.

W naszej sytuacji, najbardziej interesującą grupą są "już czujący się pewnie". Z nimi jest zawsze kłopot - w dowolnym języku/technologi - są zarobieni, nie chce im się edukować innych, czy angażować się pozapracowe aktywności, albo po prostu nie odnaleźli w sobie wciąż umiejętności "sprzedawania" wiedzy w postaci wykładów (prostsze) czy warsztatów (trudniejsze merytorycznie i to przygotowanie materiały dla innych).

Młodość języka Scala w Polsce, wielka różnorodność języków, bibliotek, szkieletów aplikacyjnych, itp. i niewielka wciąż liczba aktywności wokół Scali, sprawiają, że efekt mamy w postaci niewielkiej liczby zgłoszeń na warsjawę. Poagituję. Stay tuned!

Jacek

Jak obiecałem, agituję. Kto zechciałby wesprzeć warsjawę?

Ja deklarowałem początkowo, że będę wyłącznie w radzie programowej dla Scali, ale już mi pisano, że taki luksus mi się już nie należy. Najwyższa pora zaradzić tej niskiej liczności zgłoszeń scalowych na warsjawie!

Ode mnie możecie liczyć na praktyczne wprowadzenie do Scali przez jej zastosowanie do budowania aplikacji webowych (Play Framework), dostępu do bazy danych (Anorm i Slick), oraz...potencjalnie...opanowania tematu współbieżności (Akka) czy mikroserwisów (Spray). Wszystko okraszone sbt. Chciałoby się więcej, ale byłoby za wiele i za pobieżnie (i pewnie za mało praktycznie), więc wstrzymam się ze swoimi chęciami. Zgłaszam tym samym zapotrzebowanie na skrojenie mojego pomysłu tematu warsztatu na Twoją modłę, jeśli zainteresowałby Cię temat, zechciałbyś poświęcić swój czas i wyjść z warsztatu zadowolony. Proszę o pomoc, abyśmy wspólnie spędzili kilka godzin fajnego scalowania.

Proszę również o komentarze w sprawie niskiej frekwencji zgłoszeń okołoscalowych. Pomóż mi to zmienić! Zgłoś temat - samodzielnie lub wspólnie. Daj znać, że się zastanawiasz, a ja pomogę w znalezieniu współprowadzącego lub w konstrukcji tematu. Proszę...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz