12 października 2012

Rozpocznij swoją przygodę z językiem Scala

Wzięło mnie ponownie na poznawanie Scali. Miałem już kilka spotkań z tym językiem, ale zwykle kończyło się na dumaniu, gdzie mógłbym to zastosować i ostatecznie brakiem pomysłów i zarzuceniem nauki. Jeszcze przed Euro 2012 coś tam liznąłem, aby 30 kwietnia doświadczyć wyczerpania weny.

I tak to trwało, i trwało, aż coursera udostępniła zajęcia "Functional Programming Principles in Scala".

Zacząłem z 2 tygodniowym opóźnieniem i przyszło mi nadrabiać zaległości. Co mnie najbardziej zdumiewa to to, że nie sądziłem, że mnie aż tak wciągnie. Chyba łatwość języka (w porównaniu z poznawaniem Clojure) sprawia, że jakoś tak pisze się w Scali naturalnie (żeby nie napisać aż nazbyt znajomo). Martin Odersky prowadzi zajęcia w przyzwoity sposób i chce się w tym uczestniczyć. Nie mam obaw, aby polecić te zajęcia.

Ciekawostka: na dzisiejszym spotkaniu dot. warsjawa 2012, na 4 organizatorów aż 3 uczestniczy w tych zajęciach!

Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć swoją przygodę z językiem, proponuję zapisać się na te zajęcia, a co najmniej instalację Scala IDE for Eclipse, które dostarczane jest z bardzo użyteczną funkcją - Scala Worksheet. Tworzysz taki "brudnopis" i każde wpisanie poprawnego wyrażenia w Scali jest wykonane przy następnym zapisie. Niezwykle wciągające narządko.


Można również zainstalować sbt, ale na początek Scala IDE wystarczy. W końcu to początek i ostatnią rzeczą, jaką należałoby zrobić to zawalić kompa narzędziami, których szybko nie przyjdzie nam używać, a ich nieużywanie będzie nam ciążyło! Nie mówię, że są niepotrzebne, ale początek zróbmy sobie delikatnym wstępem do środowiska Scala i całą energię skupmy na poznawaniu składni i programowania funkcyjnego.

Dla czytelników pragnących łyknąć trochę wiedzy teoretycznej proponuje się Programming in Scala, First Edition oraz Programming Scala (żadnej jeszcze nie czytałem, więc nie pytajcie, co o nich sądzę - stąd ta bezosobowa zachęta w postaci "proponuje się").

Mamy również książkę po polsku - Język programowania Scala od Grześka Balcerka. Jeszcze jej nie czytałem, a czeka na mnie już dobre kilka miesięcy! Jak wieść niesie, niedługo warsztaty Grześka z funkcyjnej Scali! Pierwszymi miastami mają być Poznań i Warszawa. Może pora uruchomić pierwszy hack-a-thon ze Scalą w Warszawie? Co o tym sądzicie? Ciekawym efektów programowania cały weekend w jakimś podziemiu :)