24 września 2009

Recenzja "Grails in Action" z Manning - numer 1 w książkach o Grails

Wspominałem już o tym, że zabrałem się za lekturę kolejnej książki o Grails 1.1 - "Grails in Action" autorstwa Glena Smitha i Petera Ledbrooka z wydawnictwa Manning kilka dni temu (patrz "Grails in Action" w akcji i moje pierwsze wrażenia). Właśnie ją skończyłem i jedynie powtórzę, że sposób w jaki panowie Glen i Peter przedstawili Grails budzi mój najwyższy szacunek. Konkretnie i z humorem. Dokładnie tak, jak mógłby oczekiwać tego, każdy adept sztuki grailsowej, aczkolwiek byłbym niezwykle ostrożny z postawieniem tezy, że jest to książka dla nowicjuszy. W moim przypadku, kiedy to skończyłem 3 książki o Grails - Beginning Groovy and Grails: From Novice to Professional, Grails 1.1 Web Application Development oraz The Definitive Guide to Grails, 2nd Ed. sądziłem, że jedyne co w niej znajdę, to po prostu ugruntowanie już zdobytej wiedzy. Nie długo trwało, abym przekonał się, jak bardzo się myliłem. Mam wrażenie, że poprzednie książki były po prostu preludium do "Grails in Action". Jeśli "The Definitive Guide to Grails, 2nd Ed." jest kompedium wiedzy o Grails (w końcu pisana przez samego twórcę Grails - Graeme Rocher), to "Grails in Action" jest zwartym, ale wciąż kompletnym jego streszczeniem z nutką dobrego humoru. Mnóstwo testów jednostkowych, integracyjnych i kilka funkcjonalnych dopełniły obraz książki o Grails, w której stawia się nie tylko na przedstawienie jego cech, ale również, aby przeprowadzić przez nie w odpowiedni i interesujący sposób. Zdecydowanie udało się to autorom. Polecam! Kolejność czytania wspomnianych książek ma znaczenie, a nawet dwie pierwsze można spokojnie ominąć bez utraty wiedzy.

Recenzja książki po angielsku (ze względu na wymóg wydawcy w ramach programu wsparcia Warszawa JUG) na moim Wiki - Book review: Grails in Action. Opublikowałem ją również na Amazonie - The concise definitive guide to Grails (kolejny wymóg wydawnictwa). Książka jest do wypożyczenia w ramach Warszawa JUG w wersji PDF, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby poznać i Waszą opinię na jej temat. Chętni proszeni o kontakt na priv.

5 komentarzy:

  1. Zgadzam sie w 100%.. Po Twoim poprzednim poscie zakupilem sobie ta ksiazke, i pomimo tego ze czytalem juz 'Grails 1.1 Web Application Development' wydane przez Packt, to lektura tej ksiazki kilka razy rzucila moja szczeka o podloze.
    Swietnie napisana, sprawia ze lektura jest naprawde wciagajaca. Dodatkowo autorzy nie maja podejscia encyklopedycznego tylko podaja te szczegoly ktore rzeczywiscie sa pomocne przy implementacji swoich aplikacji.
    Calosc - jedna z najlepszych ksiazek o programowaniu ktore ostatnio czytalem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jedno pytanie: można zacząc naukę Grails od razu od tej książki? ( Groovy jeszcze nie znam )

    OdpowiedzUsuń
  3. Mozna i jak najbardziej sie da. Pierwsze rozdzialy to wprowadzenie, opisuja podstawy srodowiska, Groovy, roznice miedzy nim i Java itd.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uważam, że tak. Nie ma konieczności poznania Groovy z pomocą książki, aby poznać i rozpocząć pracę z Grails (aczkolwiek jego znajomość znacznie upraszcza zadanie). Wystarczająca porcja wiedzy nt. Groovy jest w samej książce GiA. Zainteresowany?

    OdpowiedzUsuń
  5. pewnie, że tak ; ) przeskocze tylko pewien etap z SCJP i biore się za Grails w takim razie

    OdpowiedzUsuń