12 grudnia 2008

Wrażenia po SCDJWS 5 (311-230)

I mam za sobą. Pozytywnie? Nie wiem. Na koniec egzaminu pojawił się jedynie komunikat:

THANK YOU ...blebleble...your score will be sent to you in 6-8 weeks after the beta analysis is complete.

Znaczy się, że w Sylwestra nie będę opijał sukcesu. Pisałem (patrz: Sun Certified Developer for Java Web Services (SCDJWS) bezpłatnie do 10 grudnia!), że "nie mam co liczyć na PASS, ale przynajmniej rozeznam się w materiale, w moich brakach i jeszcze wyrażę swój głos", ale już po połowie wiedziałem, że ten konkretny egzamin nie należy do bardzo wyrafinowanych i z każdym pytaniem byłem coraz bardziej przekonany, że go zdam (podkreślam, że moja wiedza Web Services nie należy do najbardziej oszałamiających i podszedłem do egzaminu z czystej ciekawości, czego można się spodziewać). Niestety, po 150 pytaniach w ciągu 240 minut pozostaje mi jeszcze czekać 6-8 weeks, aby poznać wynik.

Komentarzy zostawiłem sporo, bo udało mi się namierzyć pytania, które były błędne (proste literówki, które powodowały, że program nie mógłby się skompilować, a więc i odpowiedź była niepoprawna) i w ten sposób wyraziłem swoją opinię. Dług spłacony. Pojawiło się kilka pytań o "servlet-based vs EJB3-based Web Services", więc mam nadzieję, że chociaż pytaniami o EJB3 podniosłem trochę wynik. Nie mogłem uwierzyć, kiedy pod koniec, około 130. pytania, pojawiły się pytania zahaczające o....Net! Bodajże 10 pytań dotyczyło WCF, z czego trzech całkowicie nie zrozumiałem. Był moment, że koło mnie zdawały jeszcze 2 osoby z tematów microsoftowych, więc może testy ze sobą interferowały. 3 pytania dot. WCF to były "strzały". Ostatecznie na 30 minut przed końcem miałem 15 pytań do przejrzenia, a wiele odpowiadałem na zasadzie podobieństw pytań tak, że jedno pytanie było zarazem odpowiedzią na inne. I tak przeszło mi zabawiać się z akronimami i pojęciami webservice'owymi. A naliczyłem ich sporo. Zresztą sami zobaczcie (w kolejności ich występowania):

JAX-WS, JAXB, WSIT, SAAJ, WSDL, REST, SOAP, XML, JAXP, SAX, DOM, JAXR, SEI, apt, wsimport, wsgen, WS-I Basic Profile, WSDL-to-Java, Java-to-WSDL, EJB-based vs servlet-based endpoints, I-Stack, EJB3, doc-style, proc-style/rpc-style, rpc-lit, doc-lit, asynchronous WS, interaction/processing layer, XML Digital signatures, enveloping vs enveloped vs detached signatures, SSL, HTTP, mutual authentication, XML encryption, XACML, XKMS, X.509, SAML,Kerberos, WS-* (Policy, SecureConversation, Message, Security, ReliableMessaging, SecurityPolicy, Trust), XSD, MIME, SOA, JSON, RESTful WS vs SOAP WS, JAXB Validations, Fast InfoSet, StAX, WCF, .Net, MTOM, UDDI, i tak dalej.

Podsumowując, dużo było o JAXR i bezpieczeństwie (powiedziałbym, że razem naliczyłbym do 1/3 pytań). Trochę o REST, WS-I Basic Profile 1.1 (raz pojawiła się wzmianka o 1.0a i sądzę, że była to pomyłka z poprzedniego egzaminu) i te nieszczęsne WCF. Pojawiły się 2-3 pytania o SOA. Generalnie niezbyt techniczny egzamin, a raczej taki architektoniczny.

Podchodził ktoś jeszcze? Wrażenia?

2 komentarze:

  1. Myślałem, że wyniki egzaminu są dostępne od razu po zakończeniu (tak jak na prawo jazdy). No cóż - widocznie muszą przemyśleć odpowiedzi :)

    Jeżeli trafiły się jakieś pytania o WCF, to był to cios poniżej pasa. Teoretycznie temat powiązany, ale egzamin nazywa się Sun Cerfified... Ciekawe czy sąsiedzi dostali pytania z SUNa :)

    Trzymam kciuki w każdym razie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyniki typowych egzaminów są dostępne zaraz po zakończeniu, ale to był specjalny egzamin - BETA i podobnie jak było przy SCEA5 należy swoje odczekać. To nie jest dla ludzi o słabym sercu ;-)

    OdpowiedzUsuń