26 marca 2011

Zmiany w certyfikacji Oracle Certified Master - szkolenia obowiązkowe po 1 sierpnia 2011

Było już o tym w kilku serwisach dotyczących Javy, Java EE i certyfikacji, więc wielu już wie. Wielu, mnie wliczając, jedynie słyszało o zmianach w certyfikacji i gdyby zapytać o co chodzi, już nie potrafiłoby odpowiedzieć. A sprawa jest nie całkiem błaha i może kilku utrudnić kariery, albo być powodem odrzucenia przy przetargu publicznym, w których certyfikaty mają znaczenie.

Dzięki uprzejmości mojego kontaktu w Oracle - Oliwii z Oracle University - właśnie dotarło do mnie, że certyfikacja Oracle Certified Master od 1.08.2011 będzie lekko wydłużona czasowo i kosztowo. Wierzę jednak, że zaletą będzie możliwość uczestniczenia w szkoleniu, które warte jest wysiłku (sam prowadzę kilka i wiem, jak beznadziejnie mogą one wypaść).

Gdyby komuś zechciało się przystąpić do certyfikatów Oracle Certified Master, Java SE 6 Developer lub Oracle Certified Master, Java EE 5 Enterprise Architect, to niech to ukończy w całości przed 1 sierpnia, aby nie podrażać przedsięwzięcia. Po tym terminie jedno szkolenie będzie składową pakietu obowiązkowego (i pewnie znacznie utrudni negocjacje o podejście certyfikacyjne z pracodawcą).

Więcej na Important Changes to Java, and Oracle Solaris Certifications.

Jeszcze jedna uwaga - cytując za w/w stroną:

I have already started preparing for my exam; if I don’t take it by August 1, 2011, will I be required to complete training?
Yes. Anyone who does not completely finish the current track requirements before August 1, 2011 will be required to meet the new requirements, which will include a mandatory course attendance requirement.


Oracle nie pozostawia złudzeń - będzie inaczej.

p.s. Pierwszą część OCEA5 mam już za sobą i pozostaje mi esej (etap 2), a później jego obrona (etap 3). Mam niewiele czasu - 4 m-ce - i pamiętam, że to UML był moją największą zmorą, aby zmierzyć się z esejem, co Grzesiek Kukawski pomógł mi skutecznie opanować ze swoim darmowym kursem UML - pisałem o tym w Darmowy kurs UML Grzegorza Kukawskiego.
Jestem również w trakcie lektury UML 2.0 in Action: A project-based tutorial. Wydaje się być ciekawie treściwa a może po prostu treściwie ciekawa?! :) Recenzja niebawem.

4 komentarze:

  1. Dobrze, że o tym piszesz Jacku, ja nadal przed pierwszym etapem i wiadomo, że na kurs nie chce iść i płacić więcej.

    Jedyny plus to taki, że zmotywuje do szybszej pracy :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,

    posiadam certyfikat SCJP 6, mam 4 letnie doświadczenie w programowaniu aplikacji internetowych i myślę o kolejnym certyfikacie. Niestety nie za bardzo wiem, do którego powinienem przystępować :/ Czy Oracle Certified Master, Java SE 6 Developer ma sens czy lepiej gdy pójdę już ścieżką EE, ale tutaj też mam niejasności. Enterprise Edition 6 Enterprise JavaBeans Developer, Enterprise Edition 6 Java Persistence API Developer czy jeszcze coś innego? Ogólnie jestem (chyba jak każdy) w miarę przekrojowym programistą i mam po trochu ze wszystkim do czynienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratulacje zdanego certyfikatu! U mnie Twoje akcje od razu zwyżkują! :)

      Jeśli rynek certyfikacyjny Cię pociąga, poleciłbym wejście w temat Oracle Certified Expert, Java EE 6 Web Component Developer. Wydaje się być dobrym wejściem w temat Java EE 6 i powinien umożliwić Ci zorientowanie się, gdzie zmierzać dalej. Sam powinienem do niego przysiąść, bo coś czuję, że kostnieję i rozrywka umysłowa przyda się zawsze.

      Koniecznie pisz, na co się zdecydowałeś. Zawsze to raźniej przygotowywać się wspólnie.

      Usuń
    2. Dzięki za szybką odpowiedź. Przestudiowałem pobieżnie dostępne certyfikaty EE6 i bardziej skłaniałbym się ku 'Java EE 6 Java Persistence API Developer Certified Expert' lub 'Java EE 6 Enterprise JavaBeans Developer Certified Expert' z nastawieniem na ten pierwszy. Wydają mi się o wiele bardziej użyteczne niż Web Component Developer, pomimo iż ekspertem w jsp i servletach nie jestem, to raczej mam odczucie iż trochę bym marnował czas i pieniądze na naukę tego, gdzie wokół sporo frameworków graficznych (z jsp nie miałem już do czynienia prawie 2 lata). Druga kwestia to przygotowanie do egzaminu, niestety nie ma fajnej, dedykowanej książki do nauki tak jak to było w przypadku SCJP. Oracle udostępnia kursy, ale koszt min 2k (za wersje self study) do 6k (za 5dniowe szkolenie) to trochę nie do przyjęcia jak dla mnie.

      Usuń