23 maja 2008

Wprowadzenie do JAXB

Uczestnictwo w spotkaniach grupy Warszawa JUG daje mi tą nieocenioną możliwość poznawania technologii praktycznie praktycznie bez uderzenia w klawiaturę (podwójnie użycie praktycznie świadome). Brzmi jak masło maślane, ale kiedy zastanowić się nad tym chwilę, to wszystko z pewnością stanie się jasne. Podczas spotkań większość z prezentowanego materiału okraszona jest mnóstwem przykładów, które nierzadko pisane są na bieżąco w IDE. W tym sensie mam praktyczne poznanie technologii, a że jedynie patrzę i rozmawiam z innymi uczestnikami, a nie stukam po klawiaturze, to i praktycznie odbywa się to bez mojego aktywnego obcowania z nią. Po prostu wymarzony sposób na poznawanie nowych technologii, mając bardzo ograniczony na nie "budżet" czasowy. Tak samo stało się ze specyfikacją JAXB (The Java Architecture for XML Binding), gdzie Łukasz Dywicki podczas jednego ze spotkań Warszawa JUG, a później podczas konferencji WarsJava 2007 zaprezentował JAXB. Niby wszystko proste i łatwe do użycia, ale kiedy ostatnio dostałem zadanie zapisania danych do bazy danych i plików, chwilę trwało zanim po JPA (Java Persistence API) pojawił się i JAXB. W końcu udało mi się namierzyć projekt, w którym mógłbym skorzystać z JAXB, więc i mogłem go praktycznie wypróbować.

Zadanie do wykonania: zapis/odczyt danych do/z plików XML z użyciem aktualnego modelu danych aplikacji (który wcześniej wykorzystałem przy mapowaniu opartym o JPA).

Zainteresowany rozwiązaniem? Zajrzyj do mojego nowego artykułu Wprowadzenie do JAXB. Chętnie wysłucham Twoich spostrzeżeń odnośnie zaprezentowanego podejścia.

Dzisiejsze pytanie konkursowe to: Jaka adnotacja JPA odpowiada funkcjonalnie adnotacji @XmlTransient w JAXB? Nagrodą jest bezpłatny udział w konferencji JAVArsovia 2008, gdzie takie i wiele innych ciekawostek będzie prezentowane. Koniecznie się zarejestruj!

1 komentarz: