01 września 2011

Wrześniowy Android

Od wielu miesięcy obiecywałem sobie, że zabiorę się za naukę Androida i wrzesień był tym miesiącem, w którym moja obietnica miała się zrealizować. Dzisiaj jedynie rozgrzewka w postaci uroczystego rozpoczęcia. Skoro mamy 1. września i gawiedź szkolna świętuje rozpoczęcie nowego roku szkolnego, to dlaczego ja nie miałbym go poświęcić na rozpoczęcie własnej edukacji?!

Na Amazonie znalazłem bardzo dobrze notowane, dwie pozycje książkowe:
Poza nimi mam jeszcze w odwodzie kilka książek o Androidzie i stawiam jeszcze na Android in Action, 2nd Ed z Manning i ciekawi mnie zawartość Learn Java for Android Development z Apress. Sądzę, że nawet gdybym miał spędzić czas jedynie na lekturze tych książek, to nie tylko wrzesień, ale i cały październik miałbym z głowy. Na razie gromadzę, a wyjdzie w praniu, na ile samo czytanie uczyni ze mnie światłego w sprawach tworzenia aplikacji mobilnych na Androida.

Warto jeszcze wspomnieć o dwóch innych, dobrych źródłach wiedzy - darmowego Android Developer's Guide ze strony domowej projektu oraz pytaniach z odpowiedziami na StackOverflow.

Plan jest taki, aby na październikowe spotkanie Warszawa Java User Group (Warszawa JUG) móc zaprezentować swój kunszt programistyczny w postaci warsztatów, podczas których stworzę w pełni działającą grę. Tylko jaka miałaby to być gra, aby nie zajęła mnie swoim skomplikowaniem, które nijak się będzie miało do samej nauki Androida?!

Sugestie odnośnie dalszych poczynań w temacie Androida mile widziane. Zawsze to lepiej uczyć się przy boku bardziej doświadczonych. Zlitujcie się nad nowicjuszem i podzielcie się swoimi doświadczeniami, a w zamian obiecuję je spisać i opublikować z namiarami na pomocne duszyczki.

p.s. Rozważam zakup jakiegoś urządzenia i pewnie nie będzie to zaskoczeniem, jeśli napiszę, że kręcę się koło Samsung Galaxy SII (I9100). Przez ostatnie tygodnie studiowałem różne zestawienia i ten model oraz HTC Sensation wydają się być właściwe - procesor, pamięć, wyświetlacz, wersja Androida gwarantują zadowolenie. Dodatkowo, w Polsce, S2 "rozdawany" jest masowo w pakietach polskich sieci komórkowych, więc tylko czekać, aż każdy dzieciak w okolicy będzie miał takowego.

6 komentarzy:

  1. Witam

    Nie pisałem jeszcze gier na Andka, ale mam pewne doświadczenia w pisaniu gier przeglądarkowych i dość dobrze orientuję się w rynku gier mobilnych. Jako pierwszą grę proponuję napisać grę opartą na fizyce (kulka musi stoczyć się po przeszkodach w określone miejsce, trzeba coś zestrzelić odbijając pocisk od ścian, itp.) - takie gry są najprostsze do napisania i zadziwiająco popularne wśród internautów/mobilowców.

    Pisząc gry flaszowe do programowania fizyki używam box2D, myślę więc, że do Androida też się nada:
    http://www.4feets.com/2009/03/2d-physics-on-android-using-box2d/

    Polecam także zapoznać się z googlowym projektem Play'N, który jest cross-platformą opartą o GWT i kompiluje się w tej chwili do HTML5 browserów, desktopowej Javy, Andka i Flasha:
    http://code.google.com/p/playn/

    Pozdrawiam i życzę powodzenia!:)

    Ps. Dzięki za niedawny wykład w Zielonej Górze, miło widzieć ludzi tak pozytywnie zakręconych w tematach programowania:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam

    Ja tez od niedawna programuje w Androidzie. Fajnie jest czasami pobawic sie Java w srodowisku w ktorym widac namacalne efekty swojej pracy (w przeciwienstwie do korporacyjnego Javowania).
    Od miesiaca mam Galaxy SII i współpraca układa sie genialnie. Testowanie i debugowanie aplikacji na fizycznym, szybkim telefonie jest wielokrotnie bardziej wygodne niz kozystanie z emulatora.

    Polecam MOTODev Studio for Android. Jest to srodowisko oparte na eclipsie i pracuje sie bardzo przyjemnie.

    Od tygodnia proboje pisac jakas gre w AndEngine. Satysfakcja jest ogromna.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeżeli chodzi o telefon dla developera to ja polecam Google Nexus S, od wersji 2.3 w Androidzie jest wspierane NFC, co prawda Samsung Galaxy S II ma fizycznie moduł NFC tak programowo na razie nie da się do niego dostać (info z infolini Samsunga).

    Jeżeli chodzi o podstawy Androida... nie korzystałem z żadnej książki... przez 4 miesiące miałem w Finlandii zajęcia poświęcone Androidowi na których postawowy wstęp. Jak czegoś nie wiem to Stack albo developer.android.com

    Jeżeli chodzi o pisanie czegokolwiek... nie jestem wielkim zwolennikiem gier dlatego zajmuję się właśnie profesjonalnie aplikacjami bardziej dla biznesu i fakt nawet takie coś namacalne cieszy, i niech nawet ktoś nie pisze że pisanie aplikacji do telefonów działających na Androidzie jest proste.

    P.S. Polecam nadroidową klasę Bundle :D:D

    Jacku jeżeli miałbyś jakieś pytania odnośnie Andka... pisz postaram się pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli chodzi o podstawowe materiały to całkiem przyjemna jest książka "Hello, Android" Ed Burnette (http://helion.pl/ksiazki/hello-android-programowanie-na-platforme-google-dla-urzadzen-mobilnych-wydanie-iii-ed-burnette,handro.htm). Obecnie jest to nowość w helion.pl więc śledząc codziennie stronę wydawnictwa można trafić na promocję dnia z 30% rabatem.

    Książka ta na 300 stronach zawiera podstawowe wiadomości, co pozwala szybko zapoznać się z platformą programową Androida.

    Autor przedstawia kolejne składowe androidowych aplikacji w oparciu o kompletny przykład prostej gry - Sudoku. Zatem ta pozycja może spełnić Twoje oczekiwania i być inspiracją do przygotowania podobnych warsztatów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki Bartek za rekomendację "Hello, Android". Właśnie dostałem kopię od PragProg do recenzji! Zabieram się za lekturę na moim nowiutkim Galaxy S2 :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze raz dziękuję Bartku za rekomendację "Hello, Android". Właśnie opublikowałem jej recenzję Book review: Hello, Android (3rd edition) - Fast and furious into Android

    OdpowiedzUsuń