05 grudnia 2007

RAD 7.5 zainstalowany - prosta aplikacja Java EE 5 działa bez zarzutu na WAS 6.1

Właśnie zakończyłem instalację IBM Rational Application Developer v7.5 Open Beta (dalej po prostu RAD), o którym pisałem kilka dni temu (IBM Rational Application Developer for WebSphere v7.5 Open Beta). Zapoznałem się z dokumentacją, której muszę przyznać, że nie ma wiele odnośnie nowych funkcjonalności RADa i zabrałem się za stworzenie prostej aplikacji Java EE 5 z bezstanowym ziarnem sesyjnym oraz servletem, który za pomocą adnotacji @EJB wywołuje go. Bez specjalnej znajomości IBM WebSphere Application Server 6.1 (z poprawką 6.1.0.13 i dodatkami dla EJB 3.0 i Web Services), który jest domyślnym środowiskiem uruchomieniowym w RADzie dla aplikacji korporacyjnych, aplikacja uruchomiła się poprawnie. Jak tak dalej pójdzie, będzie to moje podstawowe narzędzie podczas mojego piątkowego wykładu o EJB3 na Politechnice Poznańskiej.

Więcej o zmianach i samym produkcie w dokumencie IBM Rational Application Developer for WebSphere Software, Version 7.5 beta Release Notes.

Dla zainteresowanych szczegółami instalacji i funkcjonalności RADa załączam kilka zrzutów ekranu. Mogą się przydać przed podjęciem decyzji o jego instalacji i popróbowaniu się z nim.

Po rozpakowaniu 11 paczek instalacyjnych, postąpiłem zgodnie z dokumentacją instalacji i uruchomiłem instalatora.



Początkowo napotkałem na błąd związany albo ze zbyt długą nazwą (znany błąd w Windows), albo z użyciem znaku wykrzyknika w nazwie katalogu - C:\!Rational Application Developer v7.5.



Przeniosłem katalogi disk do katalogu C:\rad75 i rozpocząłem instalację jeszcze raz. Tym razem było w porządku.



Kilka klik, klik, klik i skończyłem na ekranie, gdzie mogłem dokonać wyboru interesujących mnie funkcjonalności (u dołu znajduje się informacja ile to cacko zajmuje).



Jeszcze rzut oka na ekran podsumowujący mój wybór



i po bodajże 30 minutach, RAD 7.5 był już zainstalowany.



Wciśnięcie przycisku Zakończ i jestem uRADowany.

Najpierw rzut oka na wersje RADa



a później samego Eclipse. Czy ja dobrze widzę, że korzystam ze świeżutkiego Eclipse 3.3.2?! To jest bardziej świeże niż to, co aktualnie używam - 3.3.1 (!).



Rozejrzyjmy się w możliwościach RADa. Zacznę od What's New w narzędziach wspierających dla Java EE 5



a następnie EJB 3.0



aż w końcu przechodzę do narzędzi dla JPA



Wygląda interesująco. Przez kilka kolejnych dni zapewne będzie to moje podstawowe narzędzie pracy.

7 komentarzy:

  1. cześć!
    chyba sam się skuszę na sprawdzenie nowego dzieła IBMa. Zwłaszcza, że w pracy na codzień używam innego dziecka IBM - clearCase + ClearQuest = UCM. Niestety narzędzia jakie mamy od IBM należą do najgorszych jakie w życiu widziałem[1]. Więc jest chodź cień szansy, że twórca UCMa w swoim najnowszym IDE wprowadził jakąś dobrą integrację z tymi technologiami.

    [1] w prawym dolnym rogu narzędzia Rational ClearCase Explorer znajduje się niebieski znak wodny z napisem "speed & quality" (który brzmi jak głupi żart biorąc pod uwagę obie cechy tego narzędzia). W firmie śmiejemy się, że to są oddzielne moduły UCMa na które nie mamy licencji.

    OdpowiedzUsuń
  2. ps.O! tutaj widać to logo :)
    http://se.csai.cn/casepanel/CM/Images/No121_clip_image002.jpg

    OdpowiedzUsuń
  3. Michał, muszę przyznać, że mnie rozbawiłeś. Nie żebym przyznał Ci rację, ale dowcip pierwsza klasa ;-) Gdybym pił herbatę, na pewno rozlałbym ją na klawiaturę.

    p.s. Właśnie wróciłem z Poznania i po trudach podróży dobrze było móc przeczytać Michała wypowiedź!

    "...nie mamy licencji" - dobre, na prawdę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mam pojęcia dlaczego tyle waży, ale wiem, że jeśli Eclipse to na pewno przez jakiś dłuższy czas będzie to RADv7.5 (niektórzy wspominają coś o MyEclipse, ale jak pozostanę przy RADv7.5).

    OdpowiedzUsuń
  5. Jacku!

    żarcik też uważam za śmieszny ;) A nawet bardzo, ale śmiać mi się nie chce jak walczę z tymi narzędziami (ale rozumiem, że dyplomatycznie nie będziesz się wypowiadał ;) )

    A wracając do RADa to mi osobiście dużo bardziej przeszkadza fakt, że jego dystrybucja jest na 10 płytach :/ niż to, że w sumie zajmuje 6 GB.

    W firmie się dziwią, że pomimo to chce się z IBMowym eclipsem zmierzyć :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Niech się dziwą. Kiedy jednak mimo wielkości RADa, (ups jakoś niejednoznacznie się to czyta), tj. jego rozmiaru (znowu niejednoznacznie), tj. ilości płyt instalacyjnych, okaże się, że w kilku sytuacjach był bardziej użyteczny niż inne, alternatywne narzędzia, wtedy ponownie się zdziwią tyle, że tym razem w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Jestem zdania, że opinia innych nie musi pokrywać się z moją opinią i podobnie jak to ma miejsce w przypadku Eclipse vs NetBeans, są osoby, które znajdują w NetBeans wiele dobrego, a są i tacy, którzy uważają Eclipse za nieproduktywne narzędzie - mimo ogólnego przekonania o większych możliwościach Eclipse. Wszystko zależy od naszych upodobań i przyzwyczajeń, a o nich się nie dyskutuje.

    Koniecznie napisz jak Ci idzie praca z RADv7.5. Ja tam nie zamierzam z niego rezygnować przez najbliższe tygodnie, i to wyłącznie z powodów osobistych (a nie służbowych, jak możnaby mniemać). Nota bene, wychodzi na dniach WID/WPS 6.1 i to byłoby służbowo wskazane, aby poddać ewaluacji, czego oczywiście również nie omieszkam zrobić z przyjemnością. Nie ma to jak łączyć przyjemne (poszerzanie wiedzy) z pożytecznym (służbowe oczekiwania).

    OdpowiedzUsuń